lördag 8 december 2012

Doodle-blommor

Blomtemat fortsätter och det gör mig glad. Härligt med lite färg. Idag blir det en enkel artjorunaling sida. Lite material och få produkter. Vad sägs om det? Allt behöver inte var komplicerat.

För att göra dagens sida har jag använt mig av en bit akvarellpapper, men vilken sorts papper går bra det med.


Jag började med att ha ut lite färg direkt från burken på papperet och sedan tog jag min brayer och rullade ut färgen. En färg i taget och låt det torka mellan varven. Jag använde färgerna rosa, benvit och turkost.


Sedan tog jag och målade på med gesso där jag ville ha blommknopparna. Det är inget måste men om jag inte gör så här så kan bakgrunden lysa igenom och det ville jag inte ha idag. Där efter så målade jag i med mer akrylfärg i gult och ljust blått.


Ett enkelt sätt att få till blomblad är att ta en pensel med färg och bara trycka dit penseln på papperet och där efter lyfta upp den igen. Inte dra, inte rita, inte måla.


Alla blomblad blir då lika stora och ser ungefär lika dana ut. Plätt lätt.

När all färg torkat jobbade jag lite med svart och vit signo pennor för att gör stjälkar och att få lite mer struktur och doodling på blommorna.

Trevlig helg!
/ Camilla

Inga kommentarer: