lördag 1 december 2012

Blommig jul

Novembers jultema bryts nu av mot en blommig decembermånad här hos Scrap-Perra. Jag brukar tycka att platt är bra när jag skapar. Jag är inte så mycket för tjocka utstående saker på mina sidor, men jag är aldrig sen att pröva något när jag får en utmaning. 

Så först ut får det bli en hyacint från mig. Jag letade i shoppen efter en blomma som kunde få vara småblommor till en hyacint. Jag hittade sametsblommor från Petaloo. Så långt ifrån mig man kan komma. Men inget är omöjligt. 

Jag började med att dutta på gesso på blommorna, lite här och där. Undertiden det torkade så skissade jag på mitt mixed media block en hyacint i en glasvas. Sidan hade först primats med gesso. Jag använde sedan Neocolor i flera nyanser brunt och grönt för att få till lök och blad. Jag limmade sedan på de vita blommorna.

Jag kände sedan att det blev för vitt och valde att måla en ny sida i mitt block med blå akrylfärg. Det kändes sedan lite för blått så jag tog en mask med prickar från Prima och tog mina schablonstämplar och jobbade med texture pasten genom masken. Jag valde texture pasten framför annat för att jag ville ha struktur på mina prickar. Jag jobbade lite slarvigt för att inte få det helt slätt och fint.


Så här ser det ut när jag har på texture pasten.



Jag tog sedan och målade med mer blå akrylfärg över prickarna runt kanterna. Sedan klippte jag ut hyacinten och limmade fast den. Lite omständigt kan tyckas men när jag inte tänkte till från början får det bli så här. Blommorna såg sedan lite för vita ut i mitt tycke och jag tog på lite rosa akrylfärg och lite mer gesso för extra struktur.

Trevlig helg!
/ Camilla


Inga kommentarer: