måndag 28 juli 2014

V26 Oranga PL kort från Neapolitan - samt tutorial på att redigera foton i Photoscape

Fortfarande semester men vi jobbar en dag i veckan kan man säga. Vi skickade ordrar i onsdags förra veckan och det blir likadant denna vecka. Vi väntar in en leverans idag och en del av de förbeställda Value Kit från Project Life kommer men inte alla. Vi kommer att kontakta alla er som har beställt för att ge er status. Om ni undrar så skicka ett mail till order@scrap-perra.se så kollar vi upp och återkommer så snart vi kan.

I övrigt bevakar vi lite nyheter som kommer ut från de olika tillverkarna och är det något som ni tycker att vi ska ta hem så går det jättebra att maila, skriva på Facebook eller skicka som meddelande. Mycket kan vi ta hem även om vi inte ska ha det i webshoppen.

Om ni minns så visade jag ett uppslag från Neapolitans core kit förra veckan. När jag öppnade kitet var jag orolig att det skulle vara väldigt mycket oranga kort och det slutade med att jag började med att göra detta uppslag :). Jag gillade verkligen dessa PL kort - härliga i färgen och väldigt lätta att jobba med.

Jag har inte använt så mycket dekorationer - Tim Holtz minibokstäver, lite stickers, annars mycket journaling med hjälp av American crafts pennor.




Tänkte även klämma in lite om hur jag gör när jag redigerar mina foton i Photoscape - ett gratisprogram för fotoredigering. För 2 veckor visade jag hur jag gör kollage och det ser du här.

Men idag tänkte jag visa lite om hur jag redigerar mina foton i Photoscape. Här är jag inne på fliken Redigerare. Det första jag gör är att kolla om jag behöver räta upp bilden - detta gäller framför allt när jag fotar det som jag ska blogga - som här en PL sida. Ni ser en cirkel runt en halv pil. Klicka på den så kommer det fram en ruta upp.
I mitten av rutan så kan du flytta punkten till höger eller vänster och du kan välja när du är nöjd och klicka sedan på OK - knappen.
Därefter så går jag in på Beskär-fliken. Beroende på vad jag ska beskära så ska du välja olika saker. I detta fall när jag ska redigera ett foto på det jag ska blogga så väljer jag oftast Frihandsbeskäring.
Om det är foton som redigeras så kan det vara bra att välja originalförhållande - då är det inte bekymmer med att göra kollage med 2 st 3x4 kort på en 4x6 matta exempelvis. 
Efter att jag har gjort beskäringen så trycker jag på 3 knappar som automatiskt gör fotot bättre och tydligare - oftast... Jag trycker på Autonivåer, Autokontrast och Motljus. Om det är något som blev sämre så klickar man bara på Ångra. 
Om man vill minska lite på storleken på kortet så brukar jag välja att ha den som störst på ena längden till 1600 px. Därefter så trycker jag på Spara och väljer en lämplig mapp att spara kortet i. Originalkorten finns på min dator sparade ifall jag inte blir nöjd efter att jag har sparat kortet. Vet inte om det är några inställningar som behöver göras men det sker automatiskt på min dator.
Hoppas att ni hittar lite inspiration och tips. Hör av er om ni har några frågor.



Inga kommentarer: