måndag 14 juli 2014

Åh kära juli och sommar + tutuorial i Photoscape för kollage

nu går vi in i vecka 29 och det är vår sista "jobb-vecka" innan semester. Vecka 30-33 har vi semester men vi kommer att plocka ordrar en dag i veckan och skicka dem med post och DHL, skulle tro att det blir onsdagar men kan ändras. Har man panik så kontakta oss så kan vi säkert hjälpa till.

Vi bevakar vår förbeställning av Project Life Value Pack och hanterar dem när de kommer om det inte skulle vara så att vi är på Skara Sommarland just de dagarna men vi borde vara hemma om den nuvarande tidsplan håller vilket är att de borde dyka upp hos oss i slutet av nästa vecka.

Idag tänkte jag visa två saker. Dels ett Project Life uppslag där jag har lekt med Strawberry kort. Men sedan tänkte jag även visa lite hur jag gör kollage i Photoscape. Vet att det är flera som har efterfrågat detta. Framöver tänkte jag visa hur jag gör redigering i Photoscape.

Här visar jag v 24 för er. Det ska vara en insert också men de bilderna ligger i en annan kamera så jag måste ladda upp de bilderna till datorn. Men som sagt, jag har jobbat med Strawberry. Och först så var jag inte så förtjust i de korten men sen sorterade jag om dem efter färgskala och genast blev det bättre. Här har jag jobbat med grönt och turkos skala. Jag har några gula kort som jag ska använda sen. De blåa har jag sorterat bort helt för dessa kommer jag inte använda alls, då jag är ingen blå människa.



Dekorationer är främst stickers från olika stickersark från American crafts olika serier. Jag har klippt isär dem och lagt dem i en låda och rotar igenom den vid respektive tillfälle och väljer de som kan passa färgmässigt till uppslaget. Jag skriver all text med American Crafts pennor i olika storlekar.

Då var det dags för nästa steg - redigering i Photoscape. Photoscape är ett gratisprogram som är bara att ladda ner. Du hittar här nedladdningsmöjligheterna.

När du öppnar upp Photoscape ser den ut så här. Som du ser så finns det en oändligt massa möjligheter men jag visar idag hur du ska göra kollage - och gärna i 2x2 inch storleken. När du kommer till denna sida så väljer du Bildsida.

Väl där inne så ser sidan ungefär ut så här som nedan. Du ser högst upp olika flikar så hamnar du på fel flik eller vill byta flik så går det enkelt att klicka på fliken.

Sen för att få ett 10x15 cm kort så kan du behöva göra ändringar. Jag har automatiskt när jag öppnar en storlek på 402x402 - har inte forskat i om det är så för alla men så är det för mig. Den storleken är bra om man ska göra Instagramstorlek på kort men jag har inte fått till utskrift av dem via datorn (har inte forskat i det utan gör det via telefon i sådant fall).

Hur man ändrar storlek visar jag på nästa bild. Under Storlek så finns Marginal och Rund - dessa kan du leka med att få en ram runt varje kort. Dock blir det sent utskrivet om man skriver direkt ur Photoscape till Selphy men om du redigerar för att skicka iväg för framkallning så blir det nog bättre. Jag ska testa det vid nästa framkallning. Rund avser om du vill ha runda hörn på varje kort och vilken rundning.

Under dessa ser ni då massor av alternativ för att göra kollage. Jag har ringat in den som ger 2x2 ínch kort och ni ser den i mitten av rutan. För att få bilder till respektive rutan kan du dubbelklicka i rutan och välja från mappen eller se till att ha öppnat mappen till vänster och dra respektive kort till respektive rutan.
Här ser ni hur man väljer rätt storlek för 10x15 cm kort och bra pixel. När du klickar på Storlek så ska du välja 300% och 3:2 som bredd/höjd. Dock kommer du få göra det i två steg för när du har valt 300% så stängs rutan ner så du får klicka på Storlek igen och välja 3:2. Sen får du förminska zoomen längst ner så att du ser hela sidan.
Efter att ha valt dina foton så klickar du på Spara och döper kortet till något och sparar den i din valda mapp. Därefter kan du skriva ut dem via Photoscape eller skicka iväg för framkallning.

Har ni frågor så hör av er.


Inga kommentarer: