fredag 12 juli 2013

Nu har jag ModPodgat soffan!

Under våren har vi gjort i ordning min 5 åriga dotters rum från Nalle Puh tema till ett ”stor tjejs rum” som hon kallar det. Rosa, rosa, rosa var önskemålet!



Ett av mina sommarprojekt blev då att måla till min sons gamla barnrums möbler. De är 11 år gamla, slitna Ikea möbler. Soffan var turkos/lime färgad och bordet var orange/rött. Själva möblerna var i bra skick men färgen var sliten och passade inte med rosa. Vi fick också en del tapet över, mindre bitar som inte gick åt i mönsterpassningen. Och jag fick en ide om att använda tapeten på möblerna på något sätt. Min sambo blev lite orolig och menade att det nog inte skulle bli så bra…



Så gick det några veckor och jag fick en inspirationsbok om ModPodge av Perra J där jag hittade oändliga möjligheter och projekt. Han och Mia hjälpte mig att beställa hem det som jag behövde. 
ModPodge Hard Coat är till för att användas på hårda ytor som just möbler. Alltså inte den vanliga ModPodgen som vi använder i scrapbookingen, ytan blir inte tillräckligt slitstark med den.



Jag sandpapprade den nymålade vita ytan på bord och soffa och använde tapet klister till tapeten. När det torkat ordentligt målade jag över ModPodge Hard Coat med pensel uppepå tapeten och över kanterna, rikligt. Efter 4:e lagret slipade min sambo ytan med fint sandpapper för att få det slätt. Jag lät det gå 24 tim mellan lagren, men innan slipningen lät jag det gå 48 tim för säkerhets skull. Sen fick allt ett lager till för att få den fina blanka ytan som försvann lite när man slipade. Det blev 5 lager totalt och det gick åt ungefär 750 ml av ModPodgen. 1 ½ burk av den storleken som Perra hade beställt hem till mig. Ett tips om ni vill försöka är att dammsuga och damma ordentligt i rummet där ni ModPodgar innan ni börjar. Alla små damm syns och fastnar i ModPodgen, sen sitter de där för alltid…



Jag är jättenöjd med slutresultatet och min dotter är överlycklig över alla hjärtan överallt. Jag har en ModPodge för utomhus bruk också, så nu skall jag sätta igång med några projekt till hennes lekstuga. Spännande!


Hoppas ni får en trevlig helg!

Happy Scrapping!

     Therese

3 kommentarer:

Lia sa...

Åh va underbart vackert det blev, vilken kanon bra idé :-)

Catrin (Lillstrumpa) sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Catrin (Lillstrumpa) sa...

Wow, vad fint! Tack för underbar inspiration!