fredag 8 november 2013

Project Life v30

Idag tänkte jag visa ytterligare en vecka i mitt Project Life album. Vecka 30 är ytterligare en vecka med husvagnen så det är några inserts men inte lika många som vecka 29 :). Mååånga foton som ska visas. Men jag kan säga att jag har på senare tid börjat göra mera kollage för att få med fler bilder så framöver kanske det inte blir liiika många inserts.  Det vore skönt.

Min process för project life i korthet - foton tar jag mest med mobilen och jag har dropbox installerat på den och det går då automatiskt över till min dator. Väl på datorn sorterar jag alla bilder i mappar som finns i en struktur med år - månad - vecka. Dropbox sätter automatiskt till datum och tid på alla foton så det är enkelt att sortera dem vilket är skönt.

Sedan redigerar jag dem i ett program som heter Photoscape. Jag väljer redigera och sedan gör jag typ 3 saker - trycker på knappen Autonivåer, Autokontrast och Motljus. Någon enstaka gång korrigerar jag vitbalansen. (Jag gör även detta för foton som jag har tagit som ska upp i bloggen, då korrigerar jag även storleken så att det inte är så stora bilder som ska upp i bloggen.). Ofta kombinerar jag två foton på ett 10x15 cm för att det inte ska vara såååå många foton. Numera blir det även kollage.

Därefter så skriver jag ut fotona, ibland skickar jag iväg och ibland hemma med vår Selphy. Sedan så lägger jag fotona i plastfickorna. Nästa steg så är det att välja papper och jag fäster fast fotona. Och nästa steg är att dekorera och då tar jag fram alla mina stickers, washitejp, enamel dots, bokstäver mm och väljer tema och eller färg. Ibland sker allt detta vid ett och samma tillfälle, men oftast så delar jag upp processen vid olika tillfällen.

Nog snackat och nu till bilderna. Första uppslaget går i grönt/turkost. Det är lite olika core kit, blandat från Jade och Blush skulle jag tro.
 Detaljbild på första sidan.
 Detaljbild på högersidan, ni ser att den är lite mindre än 12x12 plastficka för att markera att det är fortsättning på den veckan.
 Nästa uppslag - nu ser ni tydligt att jag har olika storlekar på inserts - den till höger är från SNAP page protectors. Här har jag använt främst kort från Sunshine core kitet.
 Nästa uppslag - även här är det Sunshine.
 Sista uppslaget för den här veckan, även denna är Sunshine core kit.
 Detaljbild på vänstersidan. Här ser ni att jag har rotat bland mina stämplar och stämplat på lite här och där.
 Sista uppslaget för denna vecka.
Hoppas att ni hittar lite inspiration och ha en bra fredag och helg. Mig och min pärm hittar ni på Linköpingsträffen så jag hoppas att vi syns där. Även om man inte är anmäld på träffen så kan man komma in och handla, info hittar ni här.

Inga kommentarer: