lördag 23 februari 2013

Optical art

På internet finns det massor av inspiration. Det är bara att ge sig ut och surfa. I början av veckan hittade jag en länk, på facebook, till ett inspirerande youtube-klipp. Tack för tipset, Cina Bladh! :)



Klippet var en tutorial på "Optical Art". Jag skulle beskriva "Optical Art" som ett sätt att skapa en upplevelse av 3D på din sida, genom att doodla/klottra.

Jag gjorde lite min egna variant av hennes teknik. Hon börjar videon med att dra ett lite vågigt streck över hela sidan - jag lät mitt streck vandra lite mer än hennes, från övre vänstra hörnet till mitten av den högra sidan. Sen bygger man vidare med halvcirklar utifrån denna linje, för att försöka beskriva det enkelt. 

När jag såg hennes färdiga resultat så tänkte jag att det var en närbild på en massa daggmaskar, och det var vad jag försökte åstadkomma. Jag vet, kanske lite konstig tolkning, men men.... Jag ville ha mina "maskar" lite mer slingrigare än hennes, så de fick de bli. :)



När jag kände mig nöjd med mina "maskar" i svart/vitt, så målade jag i kanterna på dem med Neocolor. Neocolor är en krita som man kan lösa upp med vatten, och då få en akvarelliknande känsla. 

I och med att jag jobbar med ganska mkt vatten för att skapa skuggeffekten på mina "maskar" så blir pappret buckligt. Ett tips för att "sträcka ut" pappret igen är att limma fast, med Mod Podge, en heltäckande bit mönstrat papper/cardstock på baksidan av denna sida. Då blir pappret, i stort sett, platt igen och jag har början på en Art Journalsida på baksidan. :)

För tillfället säger jag att denna sida är färdig. Jag vet inte om jag kommer lägga till text eller någe mer färgkladd på den, eller bara låta den vara. För mig är detta vad Art Journal går ut på - att ha någonstans att våga testa olika tekniker. 

Hoppas ni ser det här som en inspiration till att testa en ny teknik, och det är precis vad en av Sportlovs-tävlingarna går ut på. Titta in i forumet för att vara med och tävla.



Inga kommentarer: