fredag 12 oktober 2012

Mitt favvo-verktyg : Fotfil!!! eller Distressing Tool

Jag bara älskar min fotfil och använder den nästan jämt. Denna gång ville jag göra en riktigt romatisk layout och visa hur jag använder den steg för steg. Fotfilen är ett multi-verktyg som har flera funktioner. Du kan skrapa kanter med den som med en edgescraper, det är den som är i bilden högst upp till vänter. Nedanför så är det en "bone folder" dvs du kan göra en skåra i ett papper exempelvis med hjälp av en scor-pal eller likande skårverktyg. Sedan finns det rasp med olika styrkor som kan användas för att "ruffa" upp papperet på olika sätt. Längst ner på skaftet finns det en kant som kan användas för rub-ons eller gnuggisar som en del kallar det för. Och tar du bort tippen längst ner får du fram en metallborste som du kan använda för att skrapa på fotopapper eller liknande.
Nog om verktyget - då går vi till bilderna så får du se hur jag har använt den. Och du får stå ut med att det är massor av bilder :). Först så har jag tagit ett papper som jag har målat med vit gesso runt kanterna och sedan haft på lite färg i form av Ingvild Bolmes dynor och Distress ink pad. Sedan har jag ruffat sönder kanten lite med raspen som ser ut som själva fotfilen. Eftersom jag har haft på gesso så går det faktiskt mycket lättare och det är mer greppbart för filen. Man får göra rent den lite extra emellanåt å andra sidan.

Sedan jobbar jag vidare med färger med Distress Ink pad och handtaget så som Åsa visade tidigare i veckan. Detta för att skapa djup och det är lättare att göra det innan jag har skrapat kanten.
Nästa steg är att skrapa kanten med "edgescraper" likande verktyget. Och återigen, gesson gör att det går mycket lättare och jag är inte alls noga, det får gärna gå sönder och bli rikigt ruffigt. När jag sedan är klar går jag över med en brunfärgad dyna för att skapa mer dynamik.
Även det mönstrade pappret som är under fotorna har fått lite färg och sedan ruff med edgescraper verktyget.
Här har jag jobbat på liknande sätt. Färg på kanterna, edgescraper men sedan har jag även skrynklat ihop pappret och då skapas det ju veck. Över dessa veck har jag kört med raspen och då blir det lite extra effekt att pappret försvinner. Sedan har jag tagit en brunfärgad dyna och även dragit över den på vecken.
Fotorna som denna gång är 3 st har alla fått en fotomatta med metallborsten. Jättecool effekt tycker jag.
Och så här ser det färdiga resultatet ut med massor av blommor, dekorationer och färg. Sorry för lite suddig bild, insåg inte det förrän jag skulle göra iordning inlägget och då var det för mörkt för att fota om.
Jag har med svart gesso och en ny metallic färg i turkost (som jag testar för att se om vi ska ta in) gjort ett mönster med en chevron mask. Fågeln är Shabby Chic dekoration från Prima, likaså blixtlåsdekorationen. Klockan likaså hjärt-trädekorationen kommer från Maya Road. Turkosa blommor från Petaloo och vita från Prima.
Här ser ni hur lagrerna bygger på varandra.
Blomranka från Prima, domino-bricka från Prima, likaså de turkosa hängdekorationerna (vi kommer fylla på av alla färger). Ostduken gömmer sig bakom fotona.
Ännu mer bilder...
Så fram med fotfilen och skapa. Och förresten - de mönstrade papprerna kommer från MME - The Sweetest Thing. Jag är ledsen att jag inte bloggade förra veckan men det var lite fullt sjå inför Karlstad. 

2 kommentarer:

Ulrika aka LillBlomman sa...

Mmmm den blev riktigt läcker Mia! Kul att få se hur kitet kom till liv och i favoritfärgen turkos ;) Och så massor av mumsiga blommor gör ju dig till min själsfrände;) Kramar!

webmosterhelene sa...

Den är underbar!