lördag 13 oktober 2012

Dagens verktyg - Mini mister

Jag mistar ofta på mina sidor jag gör. Men de flesta mister är ju vattenlösliga och blandar sig när annat vått kommer ovanpå eller nära. Jag har inte hittat någon vattenfast mist än. Så jag får göra dem själv. För detta är det perfekt att använda Mini-Misters. Det är små tomma sprayflaskor som jag fyller med det jag själv vill. Ofta använder jag akryclic ink (flytande akrylfärg) men lika ofta använder jag vanlig akrylfärg.


Här ser ni några av de Mini-misters jag har färg i, och idag ska jag göra tre nya med akrylfärg. Men du kan ju även blanda dem med annat. Du kan tex ha i perfect pearls och dylusions om du vill det, eller distress ink refiller med vatten. Men idag koncentrerar vi oss på akrylfärgen.


Det varierar lite från färg hur stor del vatten och färg man behöver för att få en mist. Målet är att få en tunn mist som ger en bra "dimma" när man sprayar. Idag häller jag först i färgen som på bilden och nästan ända upp i flaskan med vatten. Jag skruvar på munstycket och skakar ordentligt. Du kan inte fylla ända upp med vatten för då kommer du inte att ha någon skakmån i flaskan. En liten bit luft måste finnas. När jag blandar står jag vid diskbänken. När jag tror jag är klar provsprutar jag lite i diskon för att se hur strålen blir. För den färg jag använde idag, neon rosa, så blev det för mycket färg och för lite vatten. Om man har haft i för mycket färg och för lite vatten så kommer det att bli en koncentrerad stråle istället för dimma. Då får man hälla ut lite från flaskan och ha i mer vatten, skaka igen och  pröva. Så höll jag på ett tag och fortsatte sedan med två andra färger.


Crafters Akrylic har härliga neon färger som nu även hittat till Scrap-Perra. Hur kul som helst! Så därför fick det idag bli bara neon mister på den sida jag nu vill visa dig.

Jag grundade en sida i mitt mixed media block med gesso. Jag strök ut ett lager med fingrarna och gjorde sedan struktur på sidan med ett plastkort/kreditkort. Fönen åkte fram och torkade sidan tyst och effektivt.

Jag lade sedan på chevron masken och sprutade med den oraganga och den rosa färgen lite här och där över sidan. Men innan jag mistade på masken så skakade jag flaskorna igen, och prov mistade vid sidan av. För när man blandar med akrylfärg så händer det rätt ofta att färgen sjunker till botten och då går det inte att mista. Så skaka och pröva igen innan du går på det du ska göra. 

Här ska du se. När jag mistar så här så gillar jag att ha ett ark bredvid där jag kan trycka av överflödig färg. Dels så minskar det risken att jag droppar färg på golvet på väg mot diskon för att göra rent masken (som jag måste erkänna att jag är slarvig med ändå). Och sedan får jag en härlig bakgrund att jobba med en annan dag.

Så här ser det ut när jag kladdat av masken på det andra papperet.

Så fram med mask nummer två och färg nummer tre. Masken heter Blazonry och färgen är då neon-grön. När man spär ut färg med vatten så blir den självklart mycket tunnare och intensiteten i färgen minskas. På den gröna färgen märktes det mycket mer än på de andra två färgerna. Det blev lite mjäkigt men.. det får vara så.


Sedan tog jag och strök på lite mer gesso med fingrarna. Här i närbild ser du lite av hur det ser ut. Om jag nu haft en vattenlöslig mist och sedan haft på gesso så hade misten lösts upp och gått upp i gesson. Ofta gillar jag det men i bland vill jag inte alls ha det så och på det här sättet idag så slipper jag det. Beroende på hur mycket gesso jag stryker på kommer jag att se olika mycket av färgen innunder gesson. Ett enkelt sätt att skapa en intressant sida med struktur och skiftningar.

Sidan behöver lite mer struktur så jag tar fram Modeling paste light. Jag stryker ut den med fingrarna genom tre av fomerna i masken.

Eftersom misten blev lite för färglös så tar jag nu en ny mask (Lucious leafs - Dylusions) och stryker ut färgen genom masken med mina fingrar. Det ger ett slarvigt utseende och går att göra finare med en skumgummi dyna eller en schablon pensel. Men det slarviga är vad jag vill ha idag. 

Sedan jobbar jag vidare lite. Modeling pasten blev lite för genomskinlig för att jag skulle gilla det så jag strök på lite neon-gul färg på och lade sedan på chevronmasken igen och mistade med neon-rosa. Lite mer gesso i kanterna fick det bli och så en liten text med Signo-pennan och konturer fylldes också i med pennan.


Trevlig helg på dig!
/Camilla

1 kommentar:

Ywonne sa...

Snyggt, läckra färger !