fredag 27 december 2013

Project Life v50 och lite tips vad man kan behöva...

Åhh sista inlägget för 2013...det har varit ett omvälvande år måste jag säga men det har blivit hur bra som helst. Och jag tänkte faktiskt ägna detta sista inlägg till dels visa ett uppslag i min Project Life pärm men även ge lite tips inför 2014 för er som är nyfikna på att börja.

På detta uppslag så har jag använt vanliga mönsterpapper igen. Jag hittade härliga vintriga papper från October Afternoon när jag inventerade som jag blev sugen på att använda så jag hoppade till v50 vilket är den veckan då vi hade julafton med mina syskon (vi kör varannat år på själva julafton med mina syskon och varannat år med mina syskon), så det passade bra med julpapper.

Jag har i princip bara skurit ned vanliga papper till 4x6" och 3x4" och sedan placerat ut dem. Jag rotade i mina högar och hittade några andra mönsterpapper som jag kunde komplettera med så att det inte bara blev rött på hela uppslaget. Jag letade även reda på lite stickersark med juldekorationer som jag använde. Så kolla vad ni har hemma som ni kan använda.

Sedan hade jag sällskap på Facebook i gruppen Project Life Sweden med en CyberPL träff och det var jättekul!!! Tack alla för sällskap. Håll till godo med resultatet.






Sedan tänkte jag ge lite tips till er som funderar på att börja med PL inför 2014. Nu utgår jag från att man vill göra i ett stort album dvs 12x12" och göra ett uppslag per vecka. Även om man inte vill göra en vecka per uppslag så är det ingen skillnad på vad för material man behöver.

Först välj en pärm eller album som vi kallar det i webshoppen, finns flera olika varianter. Det vanligaste är att ha ett D-ringsalbum för det är lätt att öppna och ta ur och lägga i nya plastfickor. VI har flera olika märken och färger hos oss från American Craft, Project Life, Simple Stories/Snap och nu även Pioneers som är lite bredare än de övriga. Här är det tycke och smak som avgör om det ska vara chipboard, plast, tyg eller läder och vilken färg. Vi har en uppsjö av pärmar hos oss men om det är någon speciell som är slut så hör av dig.

Sedan är det plastfickor. Om du ska göra ett helt år med en vecka per uppslag så räcker ett 60 pack med plastfickor. Jag skulle rekommendera att man börjar med A-Design. Jag har testat lite olika plastfickor under året och kommit fram till att jag gillar den bäst. Men om man är osäker så skulle jag rekommendera att man testar ett blandpack - finns i flera olika märken och då får man oftast 5 olika design och man kan testa sig fram vad man gillar. Om man är osäker så kontakta oss på mail eller telefon så kan vi guida.

Och sedan är det PL-kort! Och även här finns det en UPPSJÖ av olika varianter. Du har Corekit från Becky Higgins, Minikit från Becky Higgins, du har olika förpackningar från WRMK, SNAP och även fler från Becky Higgins. Och alla förpackningar från Photo Freedom Echo Park som även har plastfickor...Sen har du alla mönsterpapper som är färdiga för att skära ut kort i storleken 4x6 eller 3x4. Sedan kan du göra som jag har gjort - skära ner vanliga mönsterpapper och använda dem.

Egentligen är det detta du behöver förutom foton och kanske en penna för att skriva.Jag använder Signo penna som fungerar jättebra på papper men även på foton. Sedan kan man om man vill gå vidare och dekorera med stickers, bokstäver, flair knappar och annat men det är inget måste och kanske inget man börjar med utan det kan komma vart eftersom.

Vi har det mesta samlat i kategorin Project Life och liknande. En hel del har blivit beställt under julledigheten så det är några produkter som är slut men vi ska lägga en beställning och fylla på.
Ska under dagen fixa lite så att olika märken samlas under olika produkter för er som inte bryr er om märken :). Ska bara äta sen frukost först :) härligt med jullov...
Ska även sedan lägga in Inlinkz så ni hittar produkterna... först frukost...

2 kommentarer:

Pernilla ~Pillan~ sa...

Tack för alla tips! Har funderat en del om jag ska börja eller inte..
Vet du om man kan kombinera plastfickorna fr ett märke m ett album fr annat?
Tex album fr BH och plastfickor fr sn@9 eller WEr..?

Mia KL sa...

Det går jättebra att kombinera. Så länge du har D-ringspärm och köper amerikanska 12x12 plastfickor för D-ring så spelar märket ingen roll. Och det går ju även att göra hål om det är något annat märke.