fredag 27 december 2013

Mini Album


Det här är ett roligt mini album att göra.
Det är nästan som 2 i 1, då det finns 2 bindningar och 2 sektioner med sidor att bläddra i. Man viker ihop sidorna omlott som på ett blixtlås ungefär.

2 i 1

Yttre omslaget viks ihop i 3 sektioner med en öppen skåra som fungerar som lås/stängning. Man viker in vänster sidas flik i skåran på höger sida. Mitten sektionen blir baksida. Jag har embossat med Stampendous Embossing Enamel på tomten och snön för att bilderna inte skall kännas så platta. Prova, det ger väldigt fin effekt!

Omslagets insida, båda albumen ihopslagna
Beroende på hur många foton man vill få plats med så kan man öka på eller minska antalet insidor i albumet. Vill man ha fler sidor så bigar man bredare i ryggen och tvärt om. Det kan vara bra att provstänga en gång med allt inuti, innan man binder ihop allt, för att vara säker på att det skall sitta bra med denna typ av låsmekanism.


Jag har gjort mina sidor något mindre än själva omslaget och dekorerat sparsamt. Platta dekorationer, typ stickers och tejp är väldigt tacksamma att använda då de inte tar någon ytterligare plats. När jag använder tejp, vilken sort som helst, så limmar jag extra med Studio Multimedium under.


När man gör 2 album att bläddra i, i samma omslag, får man tänka till lite och planera. Alla mönsterpapper, foton och dekoreringen bör passa ihop hur man än bläddrar bland sidorna. Jag har använt mönsterpapper från bla Heidi Swapp Vintage chic, Authentic Lovely och Glitz Joyuex Noel.


Här har jag bläddrat i det vänstra albumet!
Till sist dekorerar jag med extra band och garner på utsidan där bindningarna är. Jag knyter gärna dit några metall charms bland banden också, det gillar jag… Det blir pricken över i!

Insidan längst bak
Tycker du också om olika vikningar och vill ha en utmaning, så kanske kursen Pop Up Album 1-5 är något för dig att bita i.
Enklare vikningar för både kort och mini album gör vi på kursen kortvikningar.

Du hittar kursbeskrivningar här.

Hoppas att du får en trevlig helg!

Gott nytt år!


Therese







Inga kommentarer: