onsdag 4 september 2013

Project life och tips på att göra en flipup-ficka

Hej vänner!
Äääääntligen är jag här igen! Detta inlägg skulle jag ha bloggat förra onsdagen, men jag kom inte ut på nätet på nästan en vecka. Höll på att bli tokig!! Det är INTE skoj när man har nåt speciellt man verkligen vill visa! Men nu så!

Idag visar jag ett uppslag i mitt project life-album samt tänkte visa hur man enkelt kan sy en sk flipup-ficka, så man kan få med två foton till på en sida. På detta uppslag är flipup-fickan vid det fotot längt ner till höger på höger sida! Scrolla ner får du se min beskrivning...

I övrigt har jag använt kort från Becky Higgins corekit "Midnight edition. Det är så fint! Innehåller svarta, grå och gula kort. Jag har här valt att endast använda svarta och grå kort!

Min plan är sedan att det ska sitta en två vanliga layouter mellan dessa två sidor du ser här, jag har redan valt ut foton och har lagt dom i plastfickan i albumet. Nu väntar de bara på att bli scrappade!


Mycket text och så en skärmdump på den bok jag denna vecka började läsa via StoryTel.... Skoj att dokumentera stort som smått. Längst ner till vänster på denna sida är det ett stort 15x20-fotografi som jag delat på. En detalj som jag älskar att göra med foton!


Underbara sida!! Längst ner till höger är flipup-fickan!


Se, här lyfter jag den!!


Ibland har jag skurit till sk insert-fickor, dvs mindre fickor som får plats i ett uppslag. Då sparar jag de plastdelar som blir kvar! Det du behöver är alltså en plastficka med lite symån på, dubbelhäftande fotofix eller tejp, cardstock i 10x15 cm (här har jag använt färdiga kort från Becky Higgins, eftersom det är så smidigt att de är klara!) samt en symaskin.


Jag klipper till plastfickan så att jag får en liten symån att fästa på cardstocken.


Jag viker plasten, så jag ser att fickan sen passar och att den inte blir för lång eller för kort att stoppa ner i fickan på sidan. Jag vill ju att man ska kunna lyfta på fliken i albumet.


Jag tar några fotofix och tejpar fast plastfickan där jag vill ha den. Ibland får man flytta runt det hela tills den viks bra över cardstocken.


När jag är nöjd med placeringen syr jag raksöm genom båda lager plast och cardstocken (OBS! Se till att du syr med fickan utvikt såklart!). Fäst trådarna genom att knyta ihop dom och klipp av dom.


Klart!


Se så fint det blir!


Vad gör man med trasiga fickor då?! Ibland råkar en stor 12x12-ficka kanske rivas upp lite då man stoppar ner ett foto. Kasta inte hela fickan. Spara dom för såna flipups och så syr du runt tre av sidorna på fickan, så du kan använda den i alla fall! Bra, va?!


Hoppas att detta inspirerade dig lite!

Ha en underbar vecka!!
/Helene - webmosterhelene




Inga kommentarer: