onsdag 23 januari 2013

Fuska?!! Näpp, verkligen inte!

Idag är det dags för mig att visa en liten art journalsida. Inget avancerat egentligen, men ändå lite tidskrävande.... Jag fick en fantastiskt läcker mask samt antique mod podge av Perra och Mia i julklapp, en mask med ett ansikte på. Idag visar jag vad jag lekt fram med detta!

Ansiktsmasken kan vara lite klurig att använda, men jag ska säga att den var riktigt riktigt rolig att leka med! Jag ska försöka hitta fler användningsområden och sätt att leka med den, det lovar jag! Idag har jag gjort det "enklaste" sättet, jag har bara använt den rakt av och målat in färgerna sen.

Jag började med att måla ansiktets och halsens konturer med en blyertspenna i boken där jag ville ha flickan. Jag tog sedan bort masken och målade ansiktsfärgen innanför konturerna. Jag tunnade ut ansiktsfärgen ordentligt med vatten, så det inte blev som en kaka utan mer tonat. Jag målade blått ute i kanterna och brydde mig inte så mycket om ifall håret skulle komma lite över det blå. I slutändan så spelar det inte så stor roll.

När grundfärgerna torkat (som jag torkade med embossingfönen från Tim Holtz) så tog jag fram masken igen tillsammans med svart akrylfärg och svampade ut färgen genom masken. Jag duttade lite färg åt gången så att färgen inte skulle smetas ut alltför mycket under masken. Sedan tog jag försiktigt bort masken och torkade den svarta färgen igen med fönen.

NU började det roliga, att skugga och få tjejen att komma till liv! Jag skuggade ansiktet med olika färger såsom brun, gul och gav det vita highlights till kinder och näsben.... Ögonvitorna målades vita med akrylfärg och sen målade jag ögonen blå och munnen rosa med Neocolor II-kritor... Håret målades först guldgult och sedan highlightades det med guldfärgad akrylfärg och vit Faber Castell-penna.

När allt är målat så avslutade jag med en urläcker Mod Podge, som ger en antikfärgad yta. Målar du ett lager tonas bilden ner i lite gulbrun ton. Skulle jag måla på ännu mer av den Mod Podgen, så skulle allt bli ännu gulare... Så läckert!!

Och skynda på, det finns bara EN burk kvar i butiken som du kan få tag på om du mailar eller ringer Perra då den inte är utlagd i webshoppen!! 


Blomman limmade jag fast ovanpå hela målningen, bara för att få lite struktur på sidan :)



Jag hoppas att jag inspirerat dig att prova denna mask! Är detta något du skulle vilja se en beskrivning/tutorial på i bilder?!! Berätta isf för mig så kan det tänkas komma något sånt framöver!

/Helene - webmosterhelene

Material:
Bok: Strathmore Visual Journal (5,5x8 inch)
Färger: Crafter's Acrylic svart, hudfärgad, vit, turkos, guldgulguld, Neocolor II ( turkosblå krita, rosa krita)
Lim: Mod Podge Antique
Mask: Crafter's Workshop "Ava"

2 kommentarer:

Stephi sa...

snyggt o coolt gjort

Sanna Friedner sa...

Kul grej!!! Hmmm sån där antik mod podge låter ju spännande!