lördag 12 januari 2013

Distress Crackle Paint

Denna vecka jobbar vi med olika Distress produkter. Min lott föll på Distress Crackle Paint.


Distress Crackle Paint är en färg som spricker när den torkar. Ju tjockar du lägger på, ju större blir sprickorna.


Jag började med att täcka hela min sida med gul akrylfärg. Jag drog ut den med ett plastkort, så att det blir riktigt tunt och slätt. När det torkat la jag på en Cevron mask och målade försiktigt över den med brun akrylfärg. Det gäller att vara försiktig när man målar akrylfärg över en mask, eftersom akrylfärgen är tunn så kryper den lätt in under masken.


Sen plockar jag fram en Cirkelmask och mina Distress Crackle Paints.  I locket på varje färgburk sitter det en pensel, som är jättesmidig att lägga på färgen med.

Tänk på att sprickorna måste börja träda fram själv innan du värmer med en Heating Tool. Bäst blir det om du har tid att vänta på att de torkar helt själv, över natten.

Jag jobbar med färgerna Worn Lipstick, Broken China, Old Paper och Clear Rock Candy.


När färgen har torkat och spruckit, så brukar jag dra med Distress ink pad Vintage Photo över färgen så att det blir lite mörkt i sprickorna. Då syns de bättre, de får mer djup. Jag torkar bort det Vintage Photo som ligger uppe på färgen med en fuktig bit hushållspapper.


Sen målar jag på grön (Leaf Green) och turkos (Turquoise) akrylfärg, blandat lite slarvigt med Gesso över de delar där jag inte har mina cirklar.


En närbild på mina cirklar. Jag avslutade det hela med att doodla runt dem också, för att förstärka dem lite.

Material:
Akrylfärg från Crafters Acrylic
Cevron mask 12x12 från The Crafters Workshop
Circle Grid mask från The Crafters Workshop
Distress Crackle Paint från Ranger
Distress Ink Pad "Vintage Photo" från Ranger
Gesso