fredag 9 november 2012

Mera jul och mera Maja...

Jag vill redan nu varna för MASSOR av bilder. För det var svårt att hitta ett sätt att visa alla härliga detaljer på den här skapelsen. Jag hade två utgångspunkter - Maja Designs julpapper (eftersom vi ska alla i DT-gänget skapa med dessa papper denna vecka) och Tim Holtz granar.Och efter lite funderande och googlande så kom jag på att jag skulle göra ett julskåp. Så här ser den ut färdig!
Då jag inte har någon configuration box eller liknande tittskåp att använda så fick jag göra en egen. Jag tog 3 st askar i olika storlekar och med saxen måttanpassa dem så att det skulle se ut som en gemensam låda och klippa bort locken. Lite vit gesso i alla hörn och sedan limmade jag ihop den. Och då de mindre lådorna var inte lika djupa som den stora så fick jag klä hela asken med chipboard för att den skulle se ut som en enhetlig låda.
Här ser ni att jag har börjat dekorera sidorna med papper och jag har använt flera olika Maja Design papper. Och då jag inte har någon snygg låda så har jag dekorerat alla kanter med tissue tape med lite jultema - denna är från förra året. För att tissue tapen ska sitta fast har jag penslat på lite Mod Podge då jag upplevera att deras tejp har dåligt klister.
Sedan för att det inte skulle sticka ut så mycket färgmässigt så tog jag lite brun akrylfärg och kladda på alla kanter, jag har använt Studios bruna färg i liten flaska, vi har några vi säljer styckevis, dock inte i shoppen.
Sedan var det dags att dekorera lådan. Granarna färgade jag gröna med hjälp av Colorwash, Meadow. Sedan hade jag på lite på lite lim (Glossy Accent) här och där på granen och sedan snurrade jag den i Rangers nya Dry Glitter. Det ger ett jättefint sparklande glitter som var svårt att fånga på foto så ni får tro mig :). Efter det så limmade jag på lite dekorationsband med pärlor (privat).
Överkanten har lite fejk-snö i från Snow-tex från DecoArt . Det är en lite kornig massa jämfört med Aleens. Under snön ser ni en utstansad bård från Tim Holtz (Snow Flurries) i form av snöflingor och även den har blivit dekorerad med Dry Glitter. Och det jag har stansat ut är en plastförpackning av en tidigare införskaffad Embossing folder. Så släng inget!!!!
Så här ser det ut i den övre lilla lådan till höger. Den lilla granen, lite ostduk och så lite filtgranar (privat) i botten.
Den stora granen i den stora lådan. Här har jag även tagit en liten glasburk (just denna från 7Gypsies men även Ranger har likande) och fyllt den med lite pärlor som jag fick från dottern. Ostduk i botten, kottar som har fått lite Stickles Glitter (Cinnamon) och så lite dekorationsbark eller likande som Reprint kom ut med förra året, hade lite kvar i en påse.
Med min crop-a-dile gjorde jag hål i kanten och satte fast en Tim Holtz metal hänge dom jag har dekorerat med lite metall och pärl-dekorationer samt en Prima dekoration.
God Jul är utklippt från Klippark från Maja Design och sitter fast med små träklädnypor på brunt band som jag har knytit fast i hål som jag har gjort i kanten. Sedan har jag gjort fuskrosetter...
Och här ser ni den färdiga lådan igen... Ovanför granen har jag en stor klocka fastlimmad och en utklippt tomte från Klipparket. Jag tycker att något saknas ovanför granen men kan inte komma på vad det är så den får vara klar, för nu...
Hopps att du hittar lite inspiration!

2 kommentarer:

Lisa sa...

Supersnyggt!!

Anonym sa...

Åh så snygg!! Vill också göra en!

Vad har du för mått ca på julskåpet??

Camilla Valborg