onsdag 7 november 2012

Jul, jul, jul...

Jag fortsätter på jultemat, ni har märkt vad vi siktar in oss på i november, eller hur?!

Jag älskar julen, tycker om att dekorera hemma och själva julafton!! Den är underbar, främst då man firar i hemmets ljuvliga vrå. MEN trots detta har jag svårt att scrappa julfoton, därför är jag glad att jag har dt-uppdrag ;-) För då "måste" man ju scrappa jul med julpapper man får i sitt kit! Att det är svårt att scrappa juliga saker kanske beror på att färgerna sällan passar till mina fotografier och jag gör inte så mkt kort att jag tycker att det är spännande *s*

Denna gång struntade jag helt i färgerna i papprena och foton utan koncentrerade mig på att få ner minnet av förra årets oerhört märkliga julskyltning på NK. Den brukar vara fantastiskt fin, traditionell och söt. Men förra året var den bara märklig och konstig, i mina ögon... En tomte i klänning?! Inte för att jag har nåt emot det, men det kändes märkligt att gå där med min då 3-åriga son som förväntade sig att se en söt tomte?!

De fina papprena från Maja Design fick utgöra min grund till denna sida, färgerna i fotona är konstiga och därmed fick de nedtonade papprena passa bra till!

Jag började med att stryka ut gesso i en av mina favoritmasker från Crafters Workshop, nämligen Zinnia-masken. Stänkte sedan ut svart mist för att skapa lite struktur. Ur ett av papprena klippte jag ut bokstäver, så fiffigt papper - två fonter i två färger, dvs fyra alfabeten! Jag chalkade kanterna lite på bokstäverna och ritade en ram kring dessa.
När gesson torkat så satte jag dit två mönsterpapper som jag skurit ner och rivit i nederkant. Ett sött tvåfärgat snöre, en tag, en rund tomtebild och lite remsor.... Ja, det tog lite tid att få till det och det var det värt!






Material:
Papper: Maja Design "Julen är här - Dekorera" (bakgrundspappret), Maja Design "Julen är här - Gnistra" (svart mönstrat/spetspapper), Maja Design "Julen är här - Klippark" (tomtedekal), Maja Design "Julen är här - klippark bokstäver" (alfabete)
Färg: Dylusions "Black Marble" (svart mist), Studio (gesso), fluid chalk*
Mask: Crafters Workshop "Zinnia"
Dekorationer: snöre, Prima SIIC (bling), tag*

*privat