torsdag 4 december 2014

Nu kommer snart lucia till vårt hus…


Här hos oss är det nedräkning inför premiär tåget om några dagar. Med sånger till nattning och verser som övas in utantill. För att komma i stämning inför allt detta tog jag fram foton från förra året och gjorde 2 väldigt olika sidor. En traditionell, i rött vitt och grönt som ni ser här idag och en lite mer modern variant som jag tänkte visa nästa torsdag. Den går i vitt och guld/silver. En riktig lucia Lo kan man säga.


Rött, vitt och grönt med några stänk av guld är alltid ett säkert kort när det gäller att få fram traditionell jul känsla. Och byter man ut mitt kort mot tex ett på barnen framför granen eller barnen med tomten så fungerar det lika bra. Jag får ofta höra på kurserna här att det skulle vara roligt att göra ett julprojekt i advent, för stämningens skull, men bilderna kommer ju inte förrän efter jul! Och då är alla fina julpapper slut också!!!

Så vad gör man? Jo, man gör en Lo som denna. En typisk traditionell jul Lo, men fotot får sättas dit efter jul när man hunnit framkalla det. (Blir det inte före midsommar så gör det inget heller)
Se bara till att inte göra fotomattan i någon konstig storlek, utan utgå från en standardvariant likt den du brukar använda dig av.


Mina mönstrade papper är från Papercraft of scandinavia och Echo Park. De flesta järnekslöv är utskurna från ett papper och dit limmade på det randiga ljusa. Jag flyttade även dit de lucia lika flickorna från ett annat papper. De tyckte jag passade så bra in i lucia temat med sina vackra hårkransar. Att göra så kallas fuzzy cutting och är lite tidskrävande men inte särskilt svårt. Har man en stor portion tålamod så är det värt varje minut extra tycker jag. Skalpell eller sax är en smaksak, jag skar ut det mesta samtidigt som jag hade mycket trevligt sällskap på en träff för några veckor sedan. En röd Doily sitter under fotot, den är från Doodlebug  Design, de guldiga stjärnorna på den vita bakgrunden är gjorda med Liquitex Ink och en stencil från Prima Elements.


Blommor och bling samt pärlor kommer från Prima, likaså den brun/röda  Flair button där det står ”this X mas”. Brads med hjärtan är från Simple Stories, Cozy Christmas och blommor från Petaloo. På järneksbären har jag lagt Glossy accent för att få dit lite extra struktur och blänk. Jag avslutade med ett tunt lager Liquitex Ink i guld på rosorna, papperskanterna och bokstäverna i ordet Joy.

Så vänta inte till efter jul, gör ett projekt i advent och kom i stämning du också!
Kolla även in nästa torsdag för ett projekt du kan göra i förväg och anpassa efter dina önskemål.



Happy Scrapping!


Therese



Länk till kursinfo


Inga kommentarer: