fredag 15 april 2011

Fokus på färg

I dag visar jag en layout helt utan mönstrade papper, och där fokuset i stället är på färg och små dekorationer.


Först klippte jag ut en cm från två sidor av den vita cardstocken, därefter letade jag fram en mask för att mista efter.  Jag använde grön Smooch Spritz på hela mitten. Där jag tyckte det blev för mörkt grön tog jag vit akrylfärg och färgade. Den syns inte så tydligt, men jag använde den svarta fjärilen som mask och mistade med Smooch Spritz - Cherry Ice. Om man inte tycker att mistsprayen blir tillräcklig stark kan det vara roligt att ha färgat in med gesso eller akrylfärg för att färgen ska sitta bättre och bli starkare.

Fjärilen blev rosa efter misten, men jag ville heller ha en svart fjäril så då mistade jag fjärilen med svart och satte din den bara en liten vit från där jag mistade för att få en liten skugga.  Så ritade jag runt  med en vit penna. Den gula fjärilen med svarta kant är färgad in med gesso och gul mist: Sun Kissed Smooch Spritz.
De svarta strecken är ritad dit med svart Zig-penna.  Runt fjärilen finns lite dekorationer från Prima och Sassafrass. Den gröna blomman är en Prima - Sculpture Flowers - nr 2.
Den vita knappliknande dekorationer är från ett Sassafras Lass stickers ark  Sweet Treats - Sweetly Smitten.


Den blå blomman kommer från Prima och heter Sky Blue Calcutta Petals.  I knappen har jag trätt  blå/vitt bomullsgarn.  Den andra blomman i blått och rosa är gjord av två canvasblommor som jag klippt ut från en canvas Mistable Canvas Sheet - blommor. Även om de heter Mistable Canvas så har jag här använt  Broken China

och  Spun Sugar.  Måste säga att jag har blivit riktigt förtjust i Distress Stains, de går att användas till så mycket.  Chalkade kanterna lite med svart Fluid Chalk.  I mitten tog jag en rosa Prima blomma Arco Iris - Madeleine. 

Har ju inte använt mönstrade papper på layouten, men lite pappersdekorationer har fått vara med.  Längst under fotot är det ett journaling card från Remember från My Minds Eyes serie Stella & Rose.  Den blå bordern är från Crate Paper och är hämtad från Toy Box - Stickers Borders. Ritade streck med svart zig-penna här också.  Alfabetet har jag också använt färg på. Broken China Distress Stains har fått jobba lite på ett Alphabet stickers från Basic Grey Olivia.

På den andra sidan av fotot har jag försökt stämpla lite med den svartmistade fjärilen innan jag limmade fast den på andra siden. Fick tyvärr inte med mig hela fjärilen den här gången, men det är roligt att försöka.  Om det syns lite gult under dekorationerna så har jag stämplad dit lite siffror från en Glitz design Distressing stämpel - Distressing Set 1.  Den turkosa fjärilen är från Maya Road och är söta små chipboard fjärilar. Jag igen valt att använda Broken China Distress stains på fjärilen.  Det rosa hjärtat kommer också från Maya Road. och heter Chipboard - Love Mini. Här har jag färgat in den med Worn Lipstick Distress Crackle Paint 
Stjärnan och den gula blomman är från egna gömmor, men den gråa lilla fjärilen kommer från Prima nya hårda blommor  Arco Iris - Madeleine.

Runt hela den vita cardstocken drog jag lite Broken China Distress Stain  Tyckte dock att det blev ett lite för tjockt lager, så då drog jag lite vit akrylfärg över delar av kanten.   Till slut limmade jag fast det lite snett på gul cardstock.

I dag åker jag ner till Stockholm för att vara med på Scrap-Perras träff, och hoppas träffa många av er där !
Ha en trevlig pysselhelg.

2 kommentarer:

Marie Wisén sa...

LÄCKERT!!!!!!!

CU /Marie :)

pssst...kör försiktigt...

Terés sa...

Snyyyyggt!!!! Jag gillar verkligen dina färgglada alster. Du säljer in den där Smootchen rätt bra ;)