söndag 2 januari 2011

Lite julklappar


Jag gav mina kära syskon, och min mamma, varsitt litet Post-it block i julklapp. Vi ska inte ge varann julklappar alls, men dessa var så roliga att göra att jag inte kunde låta bli.. ;) Jag har dessutom använt mig av diverse spillpapper som blivit över från alla höstens härliga DTkit som jag fått från Perra's.  Bland annat finns där papper från "Paper Girl- the Girls Papperie",  "Monster Stew- Jilibean soup", "Its your day - Fancy Pants" och "Count me in- SassafrassLass". Lite stickers från samma SFL serie och lite från mina egna gömmor.
På ryggen som blir på dessa små böcker har jag skrivit namnen på mina syskon, med olika Tiny Types


Vill ni göra egna små Postit böcker? Då bjuder jag på lite steg-för-steg bilder..  
Först behöver man skära ut en bit CS i 10*19 cm. Falsa en cm in runt om och så i mitten, på 9 cm och på 10 cm. Det blir ryggen sen. 

Skär av hörnen och klipp in så du får flikar även vid ryggen. 
 Vik alla falsningar och chalka kanterna - om du vill. 
 Vänd på ditt papper. Vik in och fäst alla flikarna, jag har använt dubbelhäftande tejp. Detta görs för att ge kanterna extra stadga och det ger en snyggare kant. Fäst ett snöre där, så du senare kan knyta ihop din bok. Eller kanske en pappersremsa som du fäster under de dekorationer du gör på framsidan sen?
Klistra på CS i en annan färg, men skär den ett par millimeter mindre än ytan den ska fästas på.  
 Fäst så ditt postitblock och knyt igen boken. Dekorera framsidan efter behag. Sen är den bara att ge bort. :)
Jag hoppas att det är en Tutorial som går bra att följa. Det skulle vara kul att höra om den inspirerar er. 
Önskar er alla en God Fortsättning på det nya året! 
 Maritha ~ Dilorf

8 kommentarer:

Cornelia sa...

Så fina!

Tack för att du delar med dej av hur man gör också! Tror jag ska ta och prova, minsann!

Ziro sa...

Jättefina post-it block! Jag sparar genast din beskrivning bland mina scraptipslänkar.

Stephi sa...

Vilken smart idè!Superläckra allihop!!! Ska nog apa efter, tack för beskrivningen!

Terés sa...

Jag kan bara hålla med... snyggt och fiffigt!

Dilorf sa...

Tack!

TesaB sa...

Superfina allihop!!! Så välarbetade med invita kanter och allt - det ska jag ta efter nästa gång!!!

Skärviknina sa...

Så fina Dilorf!

Morfen sa...

Jag blev så inspirerad när jag såg dina söta block att jag gjort ett själv ikväll som jag ska ha på jobbet. Tack för en superbra beskrivning!!