lördag 13 augusti 2011

Hässjor

På en av sommarens semesterturer med bilen såg jag dessa underbara hässjor och plötsligt hör jag mig själv ropa; "Stanna bilen!". Bilen stannade och jag vevade ner rutan och knäppte ett par kort.

Till denna layout har jag använt mig av mönstrade papper från Basic Greys nya serie Sweet Threads. Bakgrundspapperet heter Knotted Shirt och det är dess baksida jag har använt. Ovanpå har jag sytt fast en stor kvadrat av det härligt blommiga papperet I need, med hjälp av verktget Sew Easy - Stitch Piercer
Jag har använt mig av Handle, som gör hål för raksöm och jag har sytt med vitt bomullsgarn som jag hittade i broderlådan. Jag har även använt Zig Zag som gör hål för bland annat zig zag söm. Jag använde Blanket, som gör hål för bland annat korsstygn, när jag sydde fast Boutique Shopping (dess baksida). Utav Boutique Shopping har jag vikt två pappersblommor med hjälp av Tim Holtz Strip - Paper Rossette.

Vimplarna har jag tillverkat av I need, genom att stansa ut runda cirklar med Nellie Snellen Multi Frame Die - Circle 2. Runt vimplarna har jag "sytt" med en vit penna. Titeln är Thickers från American Crafts.

För att lyfta fram fotot och blomstickersen i högra hörnet så målade jag ett tunt lager med Gesso. Runt alla stickers drog jag en linje med Zig Journal och Title penna, Pure Black, för att lyfta fram motiven ytterligare. Samtliga stickers på layouten är Element Stickers från Basic Greys serie Sweet Threads.

Några närbilder...

Jag har även gjort ett kort med dubbel z-vikning utav det spillpapper jag fick över av Basic Greys I need och Boutique Shopping. Den söta stämpeln kommer från Crafter´s Companions serie S.W.A.L.K. och heter Old Friend. Stämpeln är stämplad direkt på Nellie Snellen Frame Die - Scalloped Oval. Runt kanten har jag "sytt" med Zig - Journal och Title penna, Chocolate. Jag har fäst ett organzaband runt kortet och knutit en liten rosett för att stänga kortet. Under organzabandet på framsidan har jag använt en bård från Element Stickers från samma serie som de mönstrade papperen.
Om kortet öppnas så möts blicken av det härliga budskapet "it takes a long time...to grow an old friend".
Trevlig helg!

cri_kee

1 kommentar:

Carina sa...

Härliga båda två, jättefina:)