lördag 21 juli 2012

Välmående mini-album del 1 av 2


Jag vill nu visa er en liten minibok jag gjort. Jag ville här kombinera olika tekniker med en sorts hälsobok. Då det blev en del sidor och jag vill förklara sidorna lite mer ingående så delar jag upp inlägget i två delar. Nästa del kommer om en vecka.



Jag använde det mini-album Mia visade i maj månad. Här beskriver hon hur hon gjort boken, enligt Natalie Kalbachs video. Framsidan ville jag har rätt anspråklös, för insidan ska ha mycket färg. Jag stämplade med stämplar från Tim Holtz - Floral Tatoo (tipsar om att de just nu är på rea medans chefen är borta). Jag stämplade med en embossing dyna, och ett ljust rosa pulver, det syns inte så bra på bild tyvärr. Och blåste med min fön. Texten skrev jag med vit penna.  Jag gjorde ett hål med en tång för att kunna fästa den stora braden med. På baksidan av boken satte jag fast en vanlig rund gummisnodd med häftklammer.
Så här har ni det första uppslaget. För varje sida har jag jobbat på mindre bitar av cardstock för att sedan fästa dem i boken med dubbelhäftande tejp.

Sidan till vänster har jag gjort bakgrunden med Neo Color. Jag använde (uppifrån och ner) färgerna Bordoux red, purpel, pink, salmon rose och salmon. Neo Color är en krita som du använder med vatten som en vattenfärg. Man målar med kritan på papperet och tar sedan en pensel med vatten och målar över. Då löser sig kritan och blir som bakgrunden här ovan. Om du tittar på bilden här nedan så ser du hur det såg ut före pensel och vatten. Inte särskilt vackert.



Som pricken över I så tog jag lite Rub-Ons från Kaiser kraft. Just den här heter Lilac Avenue Collection och är lite dyrare än de andra från Kaiser kraft. Orsaken är att de ligger i en liten praktisk plastficka som du sedan kan förvara dina rubons i eller andra små saker. Mycket praktiskt.

Den högra sidan har jag grundat med Akrylfärgerna Spa Blue och Turqoise. Blommorna var vita och jag mistade dem med Dylusions misterna ( Bublegum Pink och Lemon Zest) som är härligt färgstarka och utan glitter. Jag stämplade över blommorna med Reflections skrivstilsstämpel (även den på sommarrea). Blomskaften målade jag med två nyanser av grönt från Faber-Castell. För lite extra liv i blommorna så tog jag lite bling.

Övriga sidor kommer nästa lördag. Men innan jag slutar för dagen så vill jag tipsa om en suverän stämpel rengöring. Den verkar inte ha hunnit upp i shopen än, men hör av dig till Scrap-Perra om du är intresserad. Jag är otroligt dålig på att göra rent mina stämplar. Kanske har att göra med att när jag jobbar med mixed media så går det i ett. Jag vill inte släppa det jag gör här och nu för att göra rent min stämpel, så därför ser de ut som de gör. Fram till nu. Min gamla stämpelrengöring var slut och jag tog en från hyllan hos Scrap-Perra. Den är av märket StazOn och du bör så småning om hitta den i rengöringskategorin. Jag köpte även en liten spray som jag tänkte kunde vara perfekt att ha med på scrap-träffar framöver. I alla fall, jag prövade när jag kom hem och mina gamla ingrodda stämpeldynor jag haft vattenfast stämpelfärg på gick att få rena. Jag lät det ligga ett tag och tog sedan och torkade torrt med en trasa.

Före så såg det ut så här.
Och efter en avsevärd skillnad.
Så till sist en förfrågan till dig. Vill du att jag visar något speciellt? Något inom mixed media eller färg och kladd. Någon produkt du undrar över? Skriv en kommentar här så ska jag se vad jag kan göra.
Ha en härlig helg.
/Camilla

Inga kommentarer: