tisdag 24 juli 2012

Färgläggning- tutorial...

Idag tänker jag förvarna för många bilder, då jag tänker visa lite hur jag färglägger med Distress Markers.
Eftersom jag är van med Tusch/Markers så använder jag uteslutande samma metod fast med hjälp av en vattenpenna istället för Blender.
Här kan Ni givetvis välja en pensel istället.

Ok, då börjar vi:


Välj motiv och använd vattenfast dyna.
Jag använder Cansons 200 grams akvarellpapper.


Jag börjar alltid med att färglägga huden och jag använder mig av Tattered Rose och Victorian Velvet.


Jag börjar med den mörka färgen och lägger skuggor och kinder.


Sedan går jag över ytan med den ljusare färgen, och lämnar lite orört i mitten.


Sedan använder jag vattenpenseln som blender och går över hela ytan för att blanda ihop färgerna.


Sedan gör jag likadant på resten av huden.


Sedan går jag vidare med kläderna. 
Jag brukar ofta utgå ifrån färgerna i det mönsterpapper jag tänkt använda, därför blir det i detta fall rosa.

Jag gör lika som tidigare, börjar skugga med den mörka nyansen (Victorian Velvet).


Sedan använder jag den ljusa (Spun Sugar).


Sedan gör jag lika med resten av klänningen och hatten.

Här ser Ni hur jag markerat ut vecken i klänningen.


Och här har jag tunnat ut med Spun Sugar.


På stjälkarna har jag först använt Peeled Paint...


...och tunnat ut med vattenpenseln.


På blommorna har jag först använt Aged Mahogany...


... och sedan Victorian Velvet.


På skorna (och rosetten) har jag använt Aged Mahogany...


...Victorian Velvet, och lite Spun sugar.


På håret börjar jag skugga med Tea Dye.


Sedan går jag över med Antique Linen.

Här förstärker jag skuggningen lite genom att gå över lite med Tea Dye igen, medan pappret fortfarande är blött.


På hunden har jag blandat en ljusgrå färg...


...med Antique Linen.


Här har jag färglagt väskan med Tea Dye och Antique Linen.


Avslutningsvis vill jag lägga en ljusblå skuggning runt motivet.

Jag börjar med den valda kulören.



Och sedan använder jag vattenpenseln för att tunna ut övergången.


Och här är den färdiga bilden, färglagd och klar!

Hoppas Ni förstått mina knapphändiga förklaringar.
Fråga gärna, så ska jag försöka svara så gott jag kan!

Pyssla lugnt!

1 kommentar:

MaThitsme sa...

Hej & tusen tack för all inspiration jag får av dig.

Må väl
/ Maja