onsdag 2 november 2011

Hej, mitt första inlägg!!

Hej, detta är mitt första inlägg som ny dt-medlem här hos Scrap-Perra. Det ska bli så roligt att inspirera er och få jobba tillsammans med Perra, Mia och ett toppenteam.

Vem är jag då?!
Jag heter Helene Larsson, men är på nätet mest känd som webmosterhelene. Jag är av årgång –68, har fyra söner i två kullar. De äldsta är födda 1989 och 1991, de yngsta är födda 2008 och 2011. Jag bor med barnen och en sambo i ett tegelhus i Hässelby, dit vi flyttade våren 2010.


Jag har scrappat sedan 2003, halkade först in på kortmakeri men sedan tog scrapbookingen överhanden. Vid sidan om scrapbookingen är det fotografering som är min absolut största hobby, i övrigt väljer jag att redigera fotografier, virka lite, lyssna på en ljudbok eller ta en stavgångstur.

När ni nu vet lite mer om mig, så funderar ni kanske på vad jag har för scrapstil. Jag slänger mig vilt mellan grafiskt och stilrent till romantiskt och vidare mot lekfullhet och pyssel med färger, stenciler osv. Jag har ännu inte “fastnat” i något speciellt fack, men vurmar nog lite extra för de där “kladdiga” alstrena även om det är skönt att få utmana sig själv med stilrent eller romantiskt ibland. Jag vill inte fastna heller, jag vill utvecklas och ha en bredd i mina album. De är ju så roliga att titta i då. Det är dock lek med färger som jag främst kommer jobba med här hos Scrap-Perra, men kanske får ni se en och annan sida inom nån annan genre i ren webmosterhelene-anda ;-)

På nätet hittar du mig här:
http://webmosterhelene.blogspot.com

Och självklart måste jag ju visa min första sida jag gjort för Scrap-Perras räkning. Jag älskar färger, i alla former! Distress ink, distress stains, mister, akrylfärger, gesso - ja allt!

Här har jag lekt loss med tre distress ink-dynor i olika färger och en applikator för att få en bakgrund som passar i färg till mitt fotografi. Bakgrundspappret är ett sk Mistable-papper från Pink Paislee, såååå läckert! De svarta cirklarna bakom fotot är svart gesso, men varför använda svart gesso när man kan använda svart akrylfärg?!! Ja, det ÄR ju skillnad mellan gesso och akrylfärg. Gesso ger mer struktur och står emot annan färg mm när man målar ovanpå. Så läckert!


Journalingrutan tillhör samma serie och är såklart inkad på samma sätt som bakgrunden. Blommorna är inkade med samma färger och sen har jag målat med lite gul glimmer glaze på de översta blommorna, för att få lite glimmer och struktur på de från början vita blommorna. Bandet är också vitt från början, det har jag målat blått med distress stains.


Har ni sett de här nya blingstenarna som finns i butiken?! De finns både som klara och matta, och har en annorlunda slipning än vanliga blingstenar. Fantastiskt läckra och jag är redan besatt av dom! Vill ha ALLA olika förpackningar, tack! Ser du hur det glimmar på några av de svarta cirklarna?! Det är samma gula glimmer glaze som jag använde på blomman. Här ser man effekten av att använda gesso, den smetar inte ut när man jobbar vidare ovanpå med annan färg.


Nu är du väl nyfiken på materialet jag använt?! Då kommer en materiallista här!
Papper: Pink Paislee "Mistables"
Bokstäver: American Crafts (svart)*, Prima Tiny Alphabet Stickers
Färg: Studio (svart gesso), Rangers Distress Ink (Weathered wood, Vintage photo, Pumice stone), Rangers Distress Stain (Weathered wood), Tattered Angels "Glimmer glaze - Mellow Yellow" (gul glaze), Memories (svart mist)*
Dekorationer: Pink Paislee "Mistables" (journalingruta), Reprint (vitt rosband), Petaloo Hydrangea (vita blommor), Prima SIIC (blå blingstenar), Prima SIIC (champange blingstenar)
*privat

6 kommentarer:

Marie Wisén sa...

Sååååå fint, väl disponerat och väl arbetat. Välkommen till gänget!

Kram Marie <3

Mia KL sa...

Lika snygg på bild som i verkligheten!! Välkommen hit!

Mette sa...

Åhhhhh vilken helt underbart härlig layout! :)

TesaB sa...

Wow! Underbar layout! Grattis till uppdraget och grattis till Perra och övriga gänget! :)

Anonym sa...

Jättefin Lo! Gillar alla tekniker och färger som du jobbat med! Tack för alla tips! /Carina Å

Christin aka Umenorskan sa...

Superfin, hade debut på mina papper i samma serie i dag. Har inte vågat än....
VÄlkommen i gänget !