onsdag 23 november 2011

Clear gesso och läckra Glitz

Idag är det dags för mig att visa ytterligare en härlig "kladdprodukt". Den som sett mina alster förr har sett att jag gärna använder gesso, som är en primer (grund för t.ex canvasdukar mm, som gör att färger mm inte sugs upp av bakgrundsmaterialet och som går att göra härliga strukturer på bakgrunden med). Ett helt fantastiskt medium! Jag har tidigare i november koncentrerat mig på svart gesso här i bloggen, men idag tänkte jag visa en sida med genomskinlig gesso. Jag har ännu inte testat på färgad cardstock, på denna är bakgrunden vit och gesson gör att bakgrundspappret syns igenom färgen jag lagt ovanpå...

Strukturen blir sträv och läcker. Jag har gnuggat distress ink ovanpå och som du ser fäster inte färgen helt i gesson. Skillnaden mellan vit gesso och clear är dock, som jag märkt, att lite lite färg fäster i den sträva ytan. Hur läckert som helst!


Här ser man den sträva ytan. Me like!


Lager på lager med kakservett, journalingruta, papper, band och bokstäver....


Så, i framtiden måste jag testa på mönstrat papper eller färgad cardstock. Att leka är ju ett måste när man använder färger!

Skapa lugnt!
Helene - webmosterhelene

Material jag använt:
Papper: Bazzill (cardstock), Glitz "Dance in Sunshine - Birds" (fåglar), Glitz "Dance in Sunshine - Raindrops" (droppar)
Bokstäver: American Crafts*
Färg: Liquitex (clear gesso), Distress ink by Rangers (Tumbled glass, Broken China), Tattered Angels Glimmer Glaze (All that Yazz), Memories (svart mist)*, October Afternoon (vit mist)*
Dekorationer: Glitz "Dance in Sunshine - Cardstock Sticker Journaling" (siffersticker), Pink Paislee "Mistables - Journaltags" (journalingruta), Prima SIIC (bling), Prima (blommor)**, band, kakservett*

*privat
**tyvärr slut

1 kommentar:

Kattiz sa...

Jösses, blev ju hur läckert som helst! Jaha, fler saker so åker upp på önskelistan ;)