lördag 22 oktober 2011

Authentique - JUL

Sakta men säkert går dagarna framåt, och vi närmar oss JUL. Finns det roligare helgdagar än just julen?! Vi scrappare frossar i julkort och juldekorationer, som många börjar med redan till påsken... Hur var det den gamla låten gick... Julen varar än till påska... Men som sagt, då börjar vi smått galna scrappare inför nästa jul! Så ja, några få månader om året kanske jul-inspirationen inte riktigt finns där...

Jag tänkte ju då, som ni säkerligen förstått, inspirera med ett Julkort á la Authentique...

Authentique Curiosity samt Awe, blev mönsterarken för mitt kort, jag har använt både fram och baksida på båda papperna. En vanlig enkel vit cardstock som bas. På samtliga ark och dekorationer är kanterna infärgade med Distress Ink Pad - Frayed Burlap, en kanonfärg som liksom ändrar utseende lite utefter vilka övriga färger man använder runt omkring men egentligen är den grå-brun i tonen.



Jättefina dekorationsark AP Wonder Quates diecut, finns självfallet även till denna serie. Vilka även de går att använda både fram och baksida på för att kunna matcha bäst, det har jag gjort med "frimärkena". Jag kunde ju även inte låta bli att sätta en liten söt matchande rosett på en urklippt bit av pappret.



Framsidan har jag byggt upp med 3D tejp - det ger en fyllig effekt. Även detta kort har en lite bredare rygg som gör att man kan dekorera lite extra på insidan.



Insidan har jag byggt upp enligt samma grundskiss som framsidan. Stansat med samma stans för att sätta på båda sidorna och sedan dekorerat var för sig. Jag gillar när grunderna är detsamma genom hela kortet.


Jag hittade lite stämplar i mina gömmor där hemma samt lite fler dekorationer från Diecut-arket. Rosetterna fick följa med även här för att genomsyra kortet.

En lite finurlig sak jag lärt mig någonstans är att grön Stickles, i detta fall Peeled Paint, ger verkligen en barr-effekt om man lägger ganska mycket... Detta kräver tyvärr lite tålamod att vänta in, OM man nu inte har en embossingfön som snabbar upp torktiden lite. Detta använde jag på Magnolia Tildas barrkvist på framsidan av kortet, samt här inne i kortet på stämpeln.


På hjärtat har jag använt Glimmer Glam - "Big Apple", verkligen en röd kanonfärg att använda, framför allt nu till jul!

Här nedan ser ni även lite närmare de fina texterna på Diecut arket.



Vi scrappare är ju galna i restbitar och det blir det ju alltid en hel hög av när man väl scrappar... Så den lilla fyrkanten som blev över efter att jag tagit "frimärket" som jag satte på framsidan, blev en jättehärlig inramning av "Handgjort av"-texten på baksidan av mitt kort. Man ska ju använda ALLT... :)




Det finns fler med härliga papper i just den här serien av Authentique - Wonder, kanske alla 6 papper är ett paket för just dig, men tänk på att baksidorna är lika underbara som framsidorna, då får ni göra som jag oftast gör... Köpa dubbla uppsättningar, då får man inte lika stor beslutsångest när man väl sitter ner och skapar!

Det här var allt för denna gången... Hoppas att det ger er alla lite julkänsla och inspiration för att skapa era underbara julkort!

Kramar
Carina