lördag 28 juli 2012

Välmående mini-album del 2 av 2


Förra lördagen började jag på att visa er ett litet mini-almbum och här kommer den andra halvan.
Den vänstra sidan är mycket få ingredienser. Jag har mistat med Dylusion, Bublegum Pink i flera lager och låtit dem torka mellan, här underlättar fönen mycket. För att få det prickiga har jag mistat på ett plastat underlag och sprayat över vatten med min Mini-mister, och sedan har jag duttat ner papperet på färgfläckarna lite här och där. När jag var nöjd så stämplade jag blommorna med en embossing dyna  och skrev texten med en embossing-penna. Där efter hällde på ett turkost embossing-pulver och blåste med min fön igen för att få pulvret att fästa och resa sig.
Sida två har jag haft de härligt tunna papprena från BazzilBasic med tidningstrycket. När jag limmat det på mitt lite hårdare papper så använde jag Distress-stain - Picket fence för att få det lite ljusare. Jag fick göra det i lager på lager för att jag ville ha olika nyanser av vitt på. Texten Njut även av de små sakerna och tidningnsbakgrunden, ger mig en känsla av morgontidning och vad passar bättre till en morgontidning än lite kaffe? Så jag ville få in lite kaffe i bilden med. Jag tog åter igen Distress-stain men i nyansen Aged Mahogny. Nu duttade jag det på ett plastat underlag och tog fram en kaffekopp . Kaffekoppens underdel snurrade jag runt i färgen och använde den sedan som en stämpel. Något jag inte tänkt på här var att pappret var rätt poröst och jag hade ju haft den vita färgen under så när jag tog ett lager med kaffefärgen så blev den inte alls kaffefärgad utan mer mjölkchoklad. Så jag gjorde om processen tills jag fick den så mörk jag ville och jag stänkte på lite kaffefläckar med. Texten skrevs med en svart penna och för att få sidorna att höra ihop lite mer tog jag även här och embossade med turkost.
Det sista uppslaget i boken. Den högra sidan har jag också mistat med Dylusions misterna. Den här gången med London blue och Vibrant Turqoise. Jag jobbade som på sidan ovan, sprayade i lager på lager och duttade på ett plastat underlag. Men här tog jag också en stor mask och lade överst. När jag skrivit texten så tyckte jag att stjärnorna syntes lite för lite så jag tog min vita gel penna och fyllde i konturerna lite.
Låt kreativiteten få vingar står det på sista sidan. När den får vingar och lever sitt eget liv då mår jag riktigt bra. Jag grundande här med min senaste favorit färg Tutti-Frutti. Jag tog det mycket tunnt och lite utspätt med vatten för att få lite mer effekt på bakgrunden. Jag limmade sedan fast lite fjärilar jag skrivit ut. Jag limmade med gel medium, den torkar snabbat och är mycket smidig att använda. För att sedan få fjärilarna att smälta in på sidan så tog jag och strök på lite mer färg på kanterna på vingarna. Hade jag låtit bli så hade fjärilarna absolut synts mer men jag gillar den här effekten. Jag tog även en mask och tog mer Tutti-Frutti färg, den här gången outspädd. När allt var ordentligt torrt så skrev jag i texten med en vit och en blå gel penna.
Jag hoppas att du fått lite tips på enkla mixed media tekniker.

Inga kommentarer: