onsdag 18 juli 2012

Romantiskt med kaisercraft

Titta vilket ljuvligt papper jag har fått att jobba med, ett ljuvligt papper från KaiserCraft. Jag älskar rosa och  grönt ihop, och tillsammans med de gråa tonerna blir det fantastiskt!

När man jobbar med färg måste man tänka i vilken ordning man gör saker, så jag började med att färga in min kraftfärgade tag.

Jag tryckte ut rosa och guldbrun akrylfärg på en tallrik. Sen blandade jag i lite vit akrylfärg och blandade tills jag fick en rosaaktig ton, blandade ut färgen med vatten och när jag var nöjd med konsistensen drog jag tagen i färgen. Torkade av färg med hushållspapper, drog tagen i färgen igen, torkade av och sen drog jag kanterna i färgen. Jag tog vit akrylfärg uppblandat med mycket vatten och höll penseln mot tagens överkant och lät färgen rinna ner, jag torkade av överflödet och lät sedan tagen torka. När tagen var torr drog jag runt kanterna med en grå fluid chalk, drog med en svart penna runt kanterna och sen sydde jag med vit maskinsöm.

Det randiga pappret skar jag och rev till en bra storlek, rev runt kanterna med Ingvild Bolmes "fotfil" och använde sedan samma grå fluid chalk runt kanterna och sydde fast pappret på bakgrunden.

Jag monterade tagen och "splashade" sedan på två ställen med mörkgrön distress stain. Jag drog längs bakgrundspapprets kanter med samma stain och mellan lagrena duttade jag bort lite färg för att tona den lite. Jag satte dit fotografiet, limmade fast några söta vita blommor, satte dit rubrik och skrev underrubrik och lite text.


Innan jag var klar så valde jag att måla blommorna med brun Neocolor II-krita i mitten mot blingstenen, och ritade sen svarta tunna streck för att definiera kronbladen lite. Lite glitterlim och blomman blev söt :)




Närbild på nederkanten av tagen, här ser man hur läckert det blev med de olika färglagrena av akrylfärg, fluid chalk, svart penna och maskinsöm


Närbild på mönsterpappret. Jag har definierat några av de rosa blommorna med rosa Faber Castell Big Brush Pitt Pens. Älskar de pennorna!


Läcker distress stain!!


Hoppas ni har en underbar sommar, jag har städvecka denna vecka :) Efter 2-3 veckor av husrenovering ute har insidan fått stå tillbaka. Men nu är det dags att återgå till städningen...
/Helene - webmosterhelene

Material:
Papper: KaiserCraft "The Lakehouse - Serenity" (bakgrundspappret med fontän), KaiserCraft "The Lakehouse - Relax" (randigt papper)
Bokstäver: American Crafts**
Färg: DecoArt Crafters Paint (Tuttifrutti, Golden brown), Rangers Distress InkStain "Forest moss" (grön ink), Faber Castell Big Brush Pitt Pen "medium flesh"*, Neocolor II "Chestnut" (brun krita), Stickles "Diamond" (glitterlim)
Dekorationer: Petaloo** (blommor), Glitz (sticker), tag

*privat
**tillfälligt slut

Inga kommentarer: