lördag 28 april 2012

Ny gäst-DT med mixed media

På lördagar framöver kommer ni att få se mycket färg och kladd. Jag är Scrap-Perras nya GDT för maj och juni månad. Här kommer jag att ha inriktning på mixed media. Mixed media betyder att man skapar med olika typer av saker, till exempel Gesso, akrylfärger, papper, tyg, mist, stämplar, blommor, metall, dukar och mycket mycket mer. Man blandar tekniker och har otroligt kul. Det jag gillar med mixed media är att jag känner mig fri att göra vad som helst. Inget kan gå fel, ett fel kan bli helt rätt eller så får man jobba med det.

När jag jobbar så utgår jag ofta från en skiss jag gjort (som grundar sig på en skiss av Junelle Hallstrom Jacobsens). En skiss behöver inte vara så avancerad, det kan vara lite klotter eller så ritar man lite mer detaljer. Det händer att jag gör utan också, men ofta underlättar en skiss. Just den här skissen har jag gjort många olika saker efter sedan, tror det här blir den fjärde versionen. Så det har skett en hel del förändringar från ursprunget.



Först och främst använde jag en bok med ringpärm. Jag har prövat många böcker att göra mixed media, köpt och försökt göra av gamla böcker, men de jag gjort själv har inte blivit så lyckade och de jag köpt har inte riktigt klarat allt blött på. Men det här blocket hittade jag hos Scrap-Perra förra helgen. Och det är det bästa jag har prövat. Canson XL-Mix Media pad.

Jag gillar att jobba med lager och struktur, så först har jag grundat med Gesso och akrylfärg. Väntade nu inte på att gesson skulle torka utan hade på färgen på en gång för att få lite mer liv. Medans detta torkade så klippte jag ut papper till klänningen och stövlarna. Jag valde att ta papprena från She-art serien som jag älskar. Benen fick bli i vit cardstock, tillsvidare. Stövlarna är BGs Kissing booth pad. Jag tog även med vit bommulsspets, satinband och en bit tyg som jag dränkt in med gesso på fram och baksida och sedan låtit torka. Den biten ger mycket liv till sidan. Allt limmades fast med Mod Podge, både under och över.



Gräset och hinken, samt det gröna i hinken målades med akrylfärg från bland annat Crafter´s Acrylic. De vita prickarna som dyker upp lite här och där är gesso som jag haft på bubbelplast och sedan duttat på lite här och där. Spara alltid bubbelplast, det är otroligt användbart. När all färg är torr går jag över med stämplar lite här och där. Vilka jag använder är lite olika. Men den som används mest är en liten textstämpeln Script från Prima - . Sedan är jag helt förälskad i Dylusions stämplarna - här har jag använt bladen från Around the edge. Så finns här även en stämpel från Tim Holtz - Artful Flight.

Nästa steg är att gå över allt med Faber Castels Big brush pennor. De är otroligt lättanvända. De torkar inte på en gång så jag kan kladda lite och smeta ut det om jag vill. De är inte helt täckande vilket är bra om man vill färga en stämpel efteråt. Man kan om man vill också färga in en stämpel med dem och stämpla, det har jag inte gjort här dock. Pennorna blir sedan vattenfasta när de torkat, en storfördel om man jobbar med mister och vill lägga på lager på lager. Redan i nästa vecka kommer du att hitta dessa pennor hos Scrap-Perra har jag hört och de ska då gå att köpa styckvis.

Och så pricken över i, blommor från Prima - här bland annat Camille - Almanac.

Måste bara få avsluta med en bild till. Jag älskar gummistövlarna. Sådan skulle jag vilja ha. Här ser du även hur  Faber Castels Big brush penna är lite genomskinlig.


/ Camilla

3 kommentarer:

Ulrika aka LillBlomman sa...

Härlig variant av Junelles skiss Camilla! Gillar att du satt dit Prima blommorna! Perra visade en målad träbumling i lördags, sådan som Junelle gör, var det din? Fattade aldrig att du var där, vad synd. Kram!

Anette sa...

Så jättesnyggt!

Camilla - Bitz n picez sa...

Tack Ulrica. Om det var hjärtballonger på bumligen så var den en jag gjort. Visste inte heller att du var där, men det är ju inte så lätt att känna igen folk där heller. Vi få kolla lite extra nästa gång vi åker iväg någonstans. Kram.

Anette - tack för det.