lördag 16 juni 2012

En grund - två resultat


Idag tänkte jag att jag skulle visa er lite mer ingående hur jag tog fram en art-journaling sida och visa hur samma arbetssätt skulle kunna vara en LO. Ja, jag ska idag ge mig på en LO. Jag är ju visserligen rätt ny för er men, jag brukar säga att jag gör det mesta men inte LOs. Så det här är ett rätt unikt ögonblick.
När jag testar nytt så jobbar jag gärna i en ringbunden bok. Den här från Canson är perfekt för färg och kladd. Sidorna tål mycket. Fördelen med en sådan här bok är också att om jag inte blir nöjd med sidan så är det enkelt att riva ut den. Boken är tjock, så det gör inget om jag river ur sidor. Gör jag inte det så kommer den att bli enorm när den är fylld. Så jag labbar och testar i den men sparar även en hel del som jag verkligen gillar. Gillar jag det jag gjort extra mycket kan jag ta det vidare till andra böcker och andra format.
För att göra dagens sida behöver du följande.
- Ett mixed-media block eller liknande
En mask, jag har använt Art is
Akrylfärger,  jag har använt, Daffodill YellowPassionate Pink,  Turqouise.
Gesso
Minimister
Stämpeldyna, jag har använt Snow cap
- Stämplar, jag har använt Doodel parts och Basic backgrounds från Dylusions.
Tork - om du är lika otålig som jag.
- Spatel, eller liknande
- Ett plastkort
- Oömt underlag, jag sparar mina kartonger jag får mina Scrap-Perra leveranser i, bättre än tidningar tycker jag som bara knölar till sig.
Steg 1: Smeta ut Gesso med plastkortet, på detta sätt får du en mycket slät yta. Vilket jag ville ha för det här ändamålet. Torka.
Steg 2: Skvätt ut lite färg och smeta ut även detta med kortet.
Steg 3: Torka igen. Jag hade här inte låtit gesson torka ordentligt nog, så det vita kommer igenom. Jag bestämmer att det är bra det med, jag får ju lite extra struktur på köpet.
Steg 4: Nu ska vi måla med kortet också. Ta en pappersbit och häll en klutt med färg på. Dra kortet genom färgen.
Steg 5: Måla nu med kanten av kortet. Dra streck lite här och där på papperet. Hämta nu färg från färgklutten mellan strecken.
Så här såg det ut efter några streck.
Steg 6: Sedan vill jag smeta ut färgen lite och till hjälp tar jag återigen mitt kort. Jag fortsätter sedan att göra streck med en annan färg och smetar ut den med. Där efter lite mer tork med blåsen.
Steg 7: Nästa steg blir att mista. I min Mini-mister har jag blandat lite gesso och vatten, men du kan även ta vit färg om du vill det. Eller vilken annan färg du vill går ju bra :) När jag mistat så torkar jag det igen.
Steg 8: Nu blir det stämpla av. Sedan är testet klart.
Den färdiga sidan ser ut så här. Stämplarna syntes inte lika tydligt som jag hoppats. Om du tittar på bilden till steg 7 så ser du att jag stämplat på kartongen, precis ovanför boken, och där syns färgen mycket mer. Här är den färg jag stämplar på troligen för ljus för att det ska synas bra. Alltid lär man sig något.
Jag tänker mig att det här kan man även använda på en LO. Så jag jobbade på samma sätt. Tog en cardstock och målade den, men man kan ju även ta ett färgat papper och sedan bara göra strecken om man vill det. Så så här ser då min LO ut.
(Här ser ni även masken Zinnia,  doilies, stämpel med bokstäver från Dylusions background och blommor från Prima)
Men det jag ville göra mest av allt det var den här sidan. Samma mask som på LOn och med ett urklipp från en Femina tidning från 1954, och en stämpel från Dylusions backgrounds.

4 kommentarer:

Cina99 sa...

Wow så läckert!

Anette sa...

Tjusigt värre och tack för att du delar med dig hur du gör.

Stephi sa...

snyggt

Lady Gaggig sa...

Otrooooligt häftigt och snyggt!!!
Mycket inspirerande...

Jenny-Moj