torsdag 1 maj 2014

Project Life med Alkohol inks samt Lo


Ett kul sätt att variera sina Project Life sidor är att jobba med transparenta ytor istället för vanliga PL kort. Transparenta ytor är som genomskinliga papper, tänk OH papper ungefär. För ett antal år sedan var detta mycket populärt och nu har trenden kommit tillbaka igen. Dessa produkter kan heta både Transperancys och Overlays och är mycket roliga att jobba med. Men man får tänka till lite när man dekorerar dessa med foton, text eller dekorationer då man kommer att se baksidan från andra hållet. Allt sånt går att lösa bara man är lite fiffig…


Ett sätt är att färga in dem med Alkohol Inks från Ranger. Då kan man ju också färg matcha med resten av sidan. Alkohol Inks var också väldigt trendigt för ett antal år sedan, och har nu kommit tillbaka i butikerna igen. Man kan göra så mycket med dessa fantastiska färger, 1 droppe räcker väldigt långt, så de är väldigt dryga även om flaskorna är små. Tänk bara på hur ni förvarar dem då de är lättantändliga. Tänk även på hur ni förvarar filt dynorna och ev papper som ni torkat med. Jag sköljer noga ur mina efter varje användning.


Överst på denna sida har jag en Overlay infärgad med Alkohol Inks i färgerna Aqua, Sail Boat Blue, Juniper och Pool. Dessa 4 färger är droppade direkt på min Overlay och i vissa droppar har jag även droppat i Alkohol Blending Solution, också från Ranger, för att tunna ut färgen lite.

På de 2 stora fotona på sidan har jag lagt var sin Photo Overlay från Becky Higgins. De finns med olika texter och mönster i vitt. På baksidan av dessa har jag på vissa ställen droppat Alkohol Ink och låtit det bli rinningar längs med kanterna. Man får en känsla av vågor då det är bad foton på sidan. Man måste lägga färgen på baksidan för att inte täcka över texten.


Jag hade många foton från detta strand besök så jag har även gjort 2 st PL Lo i 12x12 som skall sitta i mitt PL album på denna veckan. På denna Lo har jag först målat ett vitt cardstock med Alkohol Inks färger i olika ränder och sedan gjort cirklar på fri hand med Distress Dry Stickles Clear Rock Candy. Glittret är dit limmat med Multimedium från Studio. När det torkat helt så har jag målat Distress stickles cirkeln med samma färger. Den suger åt sig färgen bra. Dekorationerna och titeln är transparenta hjärtan och bokstäver täckta med Distress Stickles och målade med Alkohol Inks. Över fotot sitter en Overlay med endast mönster i vitt, utan målning.
Nästa torsdag tänkte jag visa Lo 2 som tillhör denna veckans uppslag. Den är dekorerad med Overlays, Alkohol Inks och Gelli Plate tryckta papper tillsammans med PL kort.

Till hösten kommer nya kurser då vi jobbar med Overlays och Alkohol Inks både på en Lo och inom Projekt Life.
Du hittar kommande datum här.

Hoppas att ni får en trevlig 1:a maj!

Happy Scrapping!

Therese










4 kommentarer:

Gunilla R sa...

Vad läckert, det vill jag lära mig mer av!

Therese sa...

Vad kul! Då ses vi till hösten!

Sussieb sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Sussieb sa...

Fint som vanligt Thérèse!
Hoppas du haft en bra födelsedag ;)
Kram Sussie