fredag 20 december 2013

Super enkelt Mini album och 2 julkort

Denna veckan tänkte jag visa ytterligare 2 julkort som är färglagda med Distress Markers. Och ett av julkorten från förra veckan som jag gjort om till ett mini album.


Korten är dekorerade med mönsterpapper bla från Bo Bunny, Crate Paper samt Authentic, Lovely. Dekorationer och bling kommer från Prima och Bo Bunny. Stämpelmotiven är målade med några av de nya nyanserna av Distress Markers, Mowed Lawn, Gathered Twigs, Festive Berries, Evergreen Bough och Iced Spruce.


Till jul brukar jag ge bort några mini album, till gudföräldrar, fröknar och familj.
Dessa behöver inte alltid vara så avancerade, och i år har jag gjort dem av julkorten som jag visade förra veckan. Det känns faktiskt lite som om jag fuskar tom, så enkelt är det! Men såhär i sista minuten så kan ju det behövas, eller hur!


Jag har breddat ryggen på julkorts stommarna med någon mm på var sida om den ursprungliga vikningen. Det är bara att göra ytterligare 2 bigningslinjer, en på var sida. Då får man plats med några extra insidor av cardstock. Jag gjorde mina något mindre i storleken så som det vanligtvis är i album, men man kan göra dem i exakt samma storlek som julkortet också naturligtvis. För mig var det lagom med 2 extra insidor, det gjorde så att jag fick plats med 10 st fotografier.


Den enklaste bindningen är med band/rep/snöre. Jag använde snöre i 2 hål som sitter ca 2,5 cm in på var sida på mitten bigningen på ryggen av kortet. Mitt snöre är väldigt fint och juligt, rött och vitt som en polkagris ungefär. Scrap Perra har flera olika varianter av dessa snören i olika färger. De är väldigt lagom i storlek och tar ingen ytterligare plats.

På insidorna har jag dekorerat med bla julpapper från Glitz, Joyuex Noel. Eftersom det skall vara snabbt att få ihop dessa så har jag skrivit för hand och dekorerat mycket sparsamt. Annars är detta med dekoreringen ett moment som jag mycket ofta kan fastna några timmar på…


Vill du prova på lite fler varianter av kort, kortvikningar och mini album så finns de på kurserna i kortvikningar. På kurserna i Paper Piecing provar vi på lite olika typer av färgläggning, inte bara Distress Markers.

Du hittar kursbeskrivningar här.

Hoppas att du får en trevlig 4:e advents helg!


God Jul!


Therese




Inga kommentarer: