söndag 14 oktober 2012

Dagens verktyg: I-top

Jag tänkte berätta lite om I-Top, som är ett verktyg att göra egna brads, magneter eller pins med. Det finns flera olika storlekar och ni hittar dem alla här.


Du börjar som vanligt med att välja vilket papper du vill ha. Placera mallen så mönstret kommer som du tänkt dig och rita helt enkelt av mallen, som du sedan klipper ut. (Jag använder TimHoltz sax, som har ett handtag i flexibelt material. Det gör att den anpassar sig efter din egen hand och du slipper klipp-kramp..)  Här är tre bitar som jag tänkt använda till brads.

 
Jag funderade länge på hur jag kunde visa nästa steg utan en hel massa bilder. Det blev svårt så här är en samlad bild och jag hoppas kunna beskriva förloppet bra.. :)
 
Om du först blöter pappret lite grann, så fibrerna blir medgörliga så är det enklare att få ihop det. Som ni ser så är delarna på I-Topen rörliga och i två olika storlekar. Du får anpassa och välja den storlek som passar den brad du ska göra. Lägg ovansidan av braden, den som pappret ska sitta på, på metalldelen och passa in pappret så det hamnar jämt mitt på. Tryck ihop.
På bild två ser du nu hur det ser ut, när du släpper taget igen. Låt den sitta kvar och vik in alla flärpar och jag sätter alltid en liten dutt lim där. Det ska inte behövas, men för säkerhetsskull..
Bild 3 ser du att jag satt underdelen av braden - den med benen- på plats i hålet. Ställ tillbaka verktyget så det går att trycka ihop och gör det.
När du försiktigt lossar braden ut det rosa silikonfodralet så är den klar att använda sedan! 
 
Här sitter de alla tre på min layout:
 
Till min layout har jag använt det fina färdigdekorerade pappret Kraft Unique från MMEs Follow your heart.  Jag klippte ut och använde den fina bannern där namnet på serien står, för jag tycker att den passar bra in.. I andra hörnet på pappret, har jag använt lite Crackel accent på bokstavsrutan. 
 
 
Jag har dekorerat lite med bling, blommor och glimmer glaze.(galaxy) Lite washitape, nätband och en pappersram som fått ett lager gul glimmermist.  Knappen har jag sytt fast med en bit twine genom blommorna som jag sedan fäste med en gluedot.
 
 
Som fotomatta ligger ett annat MME papper, som jag rivit och distressat kanterna, med en fluid chalk. Masken jag använt uppe i höger hörn, har jag färgat med en distress pad - Chipped sapphire. Jag markerade kanterna på det maskade, för hand med en blå tuschpenna.  
 
 
 
Jag hoppas att vi i veckan har kunnat inspirera er till att prova något nytt verktyg, eller kanske använda de ni redan har där hemma? 

Inga kommentarer: