onsdag 7 december 2011

Jul, jul, jul.....

Tänk, det närmar sig jul med stormsteg. Drygt 3 veckor kvar.... Och det är dags att börja fundera på de foton man vill ta under julhelgerna och i december. Vi brukar ta oss ut på åtminstone en julmarknad varje år, men än har vi inte kommit iväg.... Men ska väl i alla fall ta med mig familjen och åka in till Stockholms city och titta på NK:s julskyltning i år. Den brukar ju vara så fin.

Papprena på mina sidor är så rykande nya att de precis är inlagda i webshoppen! Även Chalkboardmisten är helt ny, så den kommer in i webshoppen så snart som det bara går. Det är en helt underbar mist, som glittrar men ändå är matt som tavelkrita ungefär.

Till denna sida har jag letat fram ett gammalt stämningsfullt foto från en julmarknad på Grönan. Jag la på clear gesso på bakgrundspappret och använde en cirkelstencil. När gesson torkat så sprayade jag med svart Chalkboardmist och sen när misten torkat så duttade jag med vit distress stain i prickarna. Kanterna på pappret är inkat med hjälp av svart distress ink, jag har gnuggat in färgen med hjälp av en applikator.

På tagen sitter en urklippt tomte, jag älskar att klippa ut motiv ur mönstrade papper. Men innan jag limmade fast tomten så knölade jag ihop tagen, slätade ut den igen och inkade den med två av de fantastiska vinterfärgerna på distress ink. Även blommorna har fått sig en omgång med svart distress ink och stämplad text, ett enkelt och roligt sätt att göra blommor lite mer personliga.


Och så en bonussida. Den här är gjort med papper från samma serie. Men fotograferad en annan dag, så färgerna ser helt annorlunda ut?!!! Jaja, så får det vara.... Jag har börjat med något som heter "Journal your Christmas", vilket går ut på att göra en sida för varje dag fram till jul eller nyår eller in i januari, beroende på hur länge man vill och orkar hålla på. Jag har valt att göra sidor i storleken 8x8 tum, så jag skar helt sonika ner ett av mönsterpapprena. I övrigt har jag jobbat på som om jag jobbat i fullstorlek på bakgrunden, även om den är mycket mindre. Jag rev en remsa av det röda pappret, stansade en bård i samma papper som bakgrunden är i - när man limmar fast bården ser det ut som om bakgrundspappret är embossat. Enkelt och fint! Alla kanter på mönsterpapprena är lite fransiga, då jag dragit runt dom med en sk edge scraper. Granen är urklippt ur ett mönsterpapper, lite sött sådär!

Ser du skuggan under fotografiet?! Den skuggan blir eftersom jag har satt fotot på 3D-kuddar, en rolig effekt.


Skapa lugnt!
Helene - webmosterhelene

Material:
Papper: Papercraft Scandinavia.com "Christmas Wishes - Merry Christmas" (prickigt), Papercraft Scandinavia.com "Christmas Wishes - Northpole express" (tomte/text), Papercraft Scandinavia.com "Christmas Wishes - Shine a light" (grön/granar)
LänkBokstäver: October Afternoon (svarta mini), Kaiser Craft (röda mini), American Crafts (brun siffra)*
Färg: Liquitex (clear gesso), Tattered Angels Chalkboard mist (Charcoal, Chalk), Distress Ink by Rangers (Vinterkollektionen, Black Soot), Rangers Distress Stain (Black soot, Picket fence), Color Box Fluid Chalk (Chestnut Roan)
Dekorationer: rödvit twine (bomullsgarn), Prima SIIC (strass), Rangers (tag), Prima (vit stor blomma)**, Petaloo "Color me crazy" (små vita blommor)

*privat
**tyvärr slut

1 kommentar:

Unknown sa...

Så vackra båda två!! Gillar särskilt de stämplade blommorna - ursnyggt!