onsdag 25 januari 2012

Massor med gesso och annat

Idag är det dags för en riktig klet- och kladdsida från mig... Det är så fantastiskt roligt att leka loss med gesso, färger och bara se vart man hamnar. Då jag påbörjade denna sida hade jag ingen annan plan än att använda gesso och massor med glimmer glaze, sen fick vi se vad det blev av det.

Jag började med att grunda hela sidan med vit gesso och la under tiden rivna remsor ur en avlagd gammal bok, lät det hela torka över natten (vill man påskynda torkprocessen så kan man använda embossingfön såklart). När det hela torkat så höll jag upp pappret så det stod upp och sen målade jag i överkant med fyra olika glimmer glaze-färger och lät de rinna längs med sidan tills jag var nöjd. Lät färgerna torka och sen var det dags för mer gesso i flera lager.


Innan gesson torkat kan man göra mönster och strukturer med kammar, toarullar och gamla kreditkort. Urläckert! När allt torkat så stänkte jag ut gul och turkos glimmer glaze.


Här kan du svagt se en kakservett under gesson, den anas bara vilket är så läckert!


Längst ner på sidan har jag använt en stjärnmask och distress ink. Innan jag hade på lite gesso ovanpå stjärnorna så ritade jag försiktigt med svart penna. Tänk på att distress ink är vattenlösligt, så det smetas lätt ut av gesson så var försiktig när du tonar ner mönster gjorda med inken.


När allt klet var klart så valde jag ut papper som passade färgerna, vilket då föll på Ruby Rock-its fina pojkserie och lite coola dekorationer.

Material:
Papper: Bazzill (cardstock), Ruby Rock-it "Paper boy -Spot" (färgglada prickar/blåsvart papper)
Bokstäver: American Crafts Thickers "Daiquiri" (vit), Adornit (små)*
Färg: Studio (gesso), Tattered Angels Glimmer Glaze (gul, turkos, röd*, orange*), Distress Ink by Rangers "Festive Berries" (vinterkollektionen)
Mask: Crafters Workshop "Punchinella"
Dekorationer: Making Memories (metalltag), kakservett, Ruby Rockit "Paper boy" (ordstickers), Prima (bling), körsbärsblommor
Övrigt: kam, toarulle, kreditkort

*privat
**slut

Skapa lugnt, så ses vi om en vecka igen!
Helene - webmosterhelene

Inga kommentarer: